In welke volgorde moet ik de Hobbit/Lord Of The Rings films bekijken?

Ik wil mijn vader graag de Lord Of The Rings films en Hobbit films laten zien. Nu weet ik niet helemaal met welke film ik moet beginnen: Hobbit 1 of LOTR 1.
De Hobbit speelt zich af voor LOTR, dus zou ik met de Hobbit kunnen beginnen? Of komen er dingen in voor die je alleen snapt als je LOTR hebt gezien?

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
55.3K
Ritsuka
9 jaar geleden
als je van alles de extended edition gaat bekijken, ben je wel even bezig
Thecis
9 jaar geleden
Dat zijn de beste edities!
Maar ja, je kan er ook meerdere dagen voor uittrekken ;-)
De extended versions van LOTR duren bij elkaar al zo'n 12 uur.
Ik zou wel aanraden om de extended versions te pakken (zeker voor LOTR, hobbit weet ik niet, aangezien er cruciale aanvullingen in zitten. Voor de grote lijnen is dat niet zo belangrijk, maar het zorgt er wel voor dat de gehele serie wat begrijpelijker is).
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Ik ga geen marathon houden, dat gaat mijn vader niet trekken :P
Ik zal eraan denken, het kan niet kwaad dat het begrijpelijker gaat worden :P
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Ik zou met LotR beginnen.
Simpelweg omdat de Hobbit-films, zeker de eerste, nogal langdradig zijn.
Voor LotR hebben ze zo'n 1300 pagina's omgezet naar circa 11 uur film.
Het boek 'The Hobbit' is om en nabij de 300 bladzijden en omgezet naar zo'n acht uur film.
En dat merk je, ook al zijn de Hobbit-films mijns inziens heel aardig, wel aan het tempo van de films. Ik acht de kans dat je vader afhaakt bij de LotR trilogie in ieder geval een stuk kleiner. Als hij hier eenmaal enthousiast over is, dan kan je met een gerust hart de Hobbit trilogie gaan kijken. Ik kan niet aanraden om eerst de boeken te lezen overigens.
Als ik voor mezelf spreek, denk ik dat ik de films meer had gewaardeerd als ik de boeken niet had gelezen.
Tijdens het kijken van met name de LotR trilogie zat ik me regelmatig af te vragen waarom bepaalde elementen uit de boeken niet in de films zaten.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
ik denk niet dat hij afhaakt. Hij is al warm gemaakt voor de serie voor alle Nieuw Zeeland stukjes die hij gezien heeft :P
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
@ibek
Hahaha! Dus hij gaat de trilogieën met jou kijken om dezelfde reden dat mijn moeder naar de Tour de France kijkt... ;)
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
mag je zelf weten maakt niet zoveel uit

Het beste antwoord

Je kan zowel bij de hobbit als bij LOTR beginnen. Je mist niets in de hobbit, behalve misschien een enkele referentie, maar die snap je wel als je daarna de hobbit ziet. Ik denk zelfs dat je het beste eerst de hobbit kan kijken, omdat daar veel wordt opgebouwd wat in LOTR terug komt.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Ritsuka
9 jaar geleden
'je mist niets in de hobbit'.... 'als je daarna de hobbit ziet'
huh?
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
denk dat de 2e keer de hobbit LOTR moet zijn? :P
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Oeps, ja inderdaad :)

Andere antwoorden (2)

Als je het chronologisch wil bekijken, moet je eerst de verhalen lezen / films kijken van The Hobbit, daarna de films / boeken van de Lord of the Rings.

Als voorbeeld:
- In LOTR "erft" Frodo de ring van Bilbo. In The Hobbit zie je hoe Bilbo de ring vind (hij vind het in de grot waar Gollum / Smeagol leeft, Smeagol heeft de ring jaren / eonen lang in bezit gehad. Daarom spreekt hij ook over "My Precious".
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Ik weet dat het verhaal chronologisch gezien begint met The Hobbit. Maar omdat de films andersom zijn uitgebracht, ben ik bang dat als ik met The Hobbit begin, er dingen niet te begrijpen zijn voor mijn vader die niets heeft gezien.
Persoonlijk denk ik dat je beter eerst LOTR kan kijken omdat er in The Hobbit een aantal verwijzingen en grappen voorkomen die je alleen snapt als je LOTR hebt gezien. Andersom heb je dit niet, omdat The Hobbit film toen nog niet gemaakt was.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Ja, maar om nog niet te weten dat bijvoorbeeld *SPOILER* Saruman samenwerkt met Sauron, heeft ook wel iets denk ik
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Dat is inderdaad wel waar. Maar The Hobbit is natuurlijk ook deels gemaakt voor mensen die LOTR al hebben gezien.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
In de hobbit werkt Saruman nog niet samen met Sauron, hij wordt pas later gecorrumpeerd. Volgens mij wordt dat in de films helemaal niet goed uitgelegd (en in de boeken is de achterliggende reden maar een paar zinnen).
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Ik kan me daarvan niets herinneren in de hobbit/lotr boeken. Zit dat misschien in de Silmarillion of is mijn geheugen gewoon slecht? :P Twijfelde bij het zien van de hobbit of hij toen al samen werkte of het idee kreeg...