Omdat er nog steeds geen antwoord is gekomen ben ik voor de tweede keer een speurtocht hiernaar begonnen. Eindconclusie: het betreft geen film over Dik Trom. Je verwart de hoofdrol vermoedelijk met die van Pietje Bell. Over die figuur is namelijk wél een film te vinden waarin brand uitbreekt:

"De avonturen van Pietje Bell" uit 1964.
Pietje Bell (de befaamde Rotterdamse jongen) gaat op kippenjacht samen met zijn kornuiten Peentje en Engeltje, maar zij worden achtervolgd door een agent die hen -ondanks de protesten van tante Cato- vooor de commissaris leidt. Pietje en zijn vriendjes weten zich eruit te praten. Pietje voert met zijn vrienden Peentje en Engeltje een circusvoorstelling op, die door brand wordt verstoord doordat een van Pietjes trucs verkeerd uitpakt. Pietje en zijn vrienden blussen met gevaar voor eigen leven het vuur, maar durven niet naar huis. Ze belanden in een oude schuit, waarin twee dieven gestolen goederen verstoppen. De jongens slagen erin om het tweetal te overmeesteren en aan de commissaris af te leveren. Moe en gelukkig gaan de vriendjes naar huis.
Amadea