Hoe heet deze animatie film over 2 broers die samen opzoek gaan naar een prinses?

Ik weet het verhaal niet meer 100%, maar het ging over 2 broers. De een woonde bij zijn armere vader en de ander bij zijn rijke moeder. Een van de jongen had blauwe ogen en dat was verboden in het land waar hij was, daarom was er een man die ging op zijn schouders zitten en vertelde hem de weg. Hij was op zoek naar sleutels, die hij nodig had om een prinses denk ik te vinden. Uiteindelijk ging hij met zijn broer naar de plek toe, je had een poort van voor, een poort vol met giftige gassen en een poort vol met zwaarden.

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
2.7K

Het beste antwoord

Mogelijk bedoel je "Azur & Azmar, uit 2006.
Lang geleden werden twee kinderen verzorgd en grootgebracht door dezelfde vrouw. Azur, blond met blauwe ogen en zoon van de kasteelheer, en Asmar, bruin met zwarte ogen en zoon van de min. Op een dag worden de kinderen, die opgroeien als broers, bruut van elkaar gescheiden. Wanneer ze volwassen zijn, gaan de twee "broers" elk apart op zoek naar de Fee. Tijdens hun tocht belanden ze in magische streken die zowel gevaren als wonderen herbergen.

Toegevoegd na 19 uur:
Correcte spelling van de namen uit de titel is dus "Azur & Asmar". Deze film werd geproduceerd door Michel Ocelot, bekend geworden door "Kirikou".
Amadea
9 jaar geleden
Antoni
9 jaar geleden
In je bron en ook op http://www.moviemeter.nl/film/38062 is de titel van de film "Azur et Asmar". Deze tekst staat op http://www.moviemeter.nl/film/38062: "Lang geleden werden twee kinderen verzorgd en grootgebracht door dezelfde vrouw. Azur, blond met blauwe ogen, zoon van de kasteelheer, en Asmar, bruin met zwarte ogen, zoon van de min. De kinderen, die opgroeien als broers, worden brutaal gescheiden. Maar Azur, getekend door de legende van de Fee van de Djins die zijn min hem vertelde, rust niet voor hij haar terugvindt. De twee zoogbroeders, die intussen opgegroeid zijn, gaan elk apart op zoek naar de Fee. Op hun tocht ontdekken ze toverachtige streken die zowel gevaren als wonderen herbergen...".
Amadea
9 jaar geleden
http://en.wikipedia.org/wiki/Azur_%26_Asmar:_The_Princes%27_Quest
Amadea
9 jaar geleden
Aangezien de film in diverse talen nagesynchroniseerd werd heb ik het teken gewijzigd in het universele &. Anders zou ik onder andere 'et' 'en' 'and' hebben moeten noteren. Zelfs op een Spaanse affiche staat &: http://cartelesmix.es/images/CartelesA/azuryasmar0604.jpg
Antoni
9 jaar geleden
Ik doelde eigenlijk meer op "Asmar", dat je met een z schreef. Ik kon de informatie over de film eerst niet vinden op de website van Moviemeter omdat ik de film zocht met het trefwoord "Azmar". Daarna vond ik de film wel met het trefwoord "Azur" en bleek deze "Azur et Asmar" te heten. Hoe het ook zij, het antwoord is juist! Goed gevonden!
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
ja dat was, heel erg bedankt!