De Schorpioen is een teer wezen waarin een ongemene kracht en energie bruist. Hij gaat met al zijn tederheid tot aan de grenzen. Wanneer eenmaal iets gevoelens in hem heeft opgeroepen, stormt hij met passie en enthousiasme naar voren en geeft niet op voordat hij het doel van zijn wensen heeft bereikt. Het maakt niet uit of de doelen een beroepsmatig of privé charakter hebben die de Schorpioen volgt, hij zal nooit opgeven. Samen met de Kreeften en de Vissen behoort de Schorpioen tot de water-tekens. De intensieve diepte van de gevoelens maken de Schorpioen tot wie hij is. Om een Schorpioen hangt een geheimnisvolle aura. Hij maakt een raadselachtige en gesloten indruk en toch kun je hem nauwelijks ontkomen door zijn uitstraling. Hij straalt macht uit zoals anderen een vrolijk humeur. Geen enkel ander teken van de dierenriem is zo aanwezig als de Schorpioen. De beheersende planeet is Pluto. Dat is één van de vele namen van Hades, de heerser van de onderwereld, de jager van de zielen. De Schorpioen moet door het duister van zijn ziel gaan om het licht te vinden. Hij moet de diepte van zijn onbewustzijn doorlopen voordat hij het zal vinden. Achter zijn ongeteugelde vechterswil en wil ter zelfkennis staat alleen de wens zich zelf te overwinnen. Alleen uit de overwinning over zich zelf kan een Schorpioen vreugde scheppen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Mm, en wat nou als je schorpioen bent en je hebt als ascendant ook nog schorpioen?

Andere antwoorden (9)

tja wat zal ik zeggen... Heb er een aantal in de familie en een vriendin van mij is er ook een. Ze zijn eerlijk maar als je ze écht wat aan doet... Berg je dan maar.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Wikipedia kan je wel wat vertellen, oa dit; "Schorpioen is het astrologisch teken van mensen geboren tussen ca. 24 oktober en ca. 22 november."
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
link
http://www.jouwhoroscoop.nl/snelzoekg.php?sign=Schorpioen
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Scorpius, de Schorpioen, heeft een heel herkenbare vorm, mede te danken aan de krul die de staart met angel voorstelt. Ook de hoofdster Antares, een grote rode reus is met magnitude 1 een opvallende verschijning in het zuiden. Het sterrenbeeld staat vlak bij de Melkweg en is daardoor rijk aan deep-sky objecten. Helaas komt het sterrenbeeld in Nederland nauwelijks boven de horizon. In de zomermaanden wanneer het sterrenbeeld op zijn hoogst staat is het door de schemering lastig te zien en als het donker is, is het sterrenbeeld alweer aan het dalen aan de hemel. Veel Messier objecten staan ook nog es zeer laag boven de horizon met M7 als laagste van alle Messier objecten. Het object komt slechts 5-6 graden boven de horizon. Vrij uitzicht op het zuiden is daarom ook absoluut vereist.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dat de Schorpioen van 23 oktober tot 21 november is?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Volgens de westerse (!) astrologie staat de zon van 23 oktober tot 22 november in het sterrenbeeld Schorpioen. Deze datums zijn gemiddelden; ze variëren van jaar tot jaar, onder andere vanwege de schrikkeljaren. De werkelijke datums en tijdstippen kun je per jaar vinden in de astrologische efemeriden.

De westerse astrologen gebruiken de Tropische Zodiak. Die begint bij het lentepunt, en elk teken is exact 30 graden groot.

Hindoe-astrologen daarentegen gebruiken de Siderische Zodiak. Die geeft de werkelijkheid beter weer dan de Tropische Zodiak, die er ongeveer een maand naast zit. Maar ook in de Siderische Zodiak van de Hindoe-astrologen is elk teken precies 30 graden groot. Daar hebben beide astrologieën het dus verkeerd: in werkelijkheid is het ene sterrenbeeld heel groot, en het andere juist heel klein - denk maar aan de Grote Beer en de Kleine Beer, om maar een eenvoudig voorbeeld te noemen.

Daar komt bij dat de sterrenbeelden niet precies langs de ecliptica liggen. De zon gaat soms dwars door een sterrenbeeld heen, en verblijft dus vele weken lang in dat sterrenbeeld; soms gaat de zon slechts door een hoekje van een sterrenbeeld, waardoor de verblijfstijd beperkt blijft tot slechts enkele dagen. Die 30 graden per sterrenbeeld die de astrologen gebruiken, is misschien handig voor de wiskunde en voor de tekeningetjes die er een stuk symmetrischer en dus indrukwekkender van worden, maar met de werkelijkheid heeft het weinig te maken.

Als je gewoon op een wolkenloze nacht naar buiten gaat en het sterrenbeeld Schorpioen aan de hemel opzoekt, kom je tot de ontdekking dat de werkelijke datums van 21 november tot 30 november liggen; ook dit varieert weer van jaar tot jaar vanwege schrikkeljaren en zo.

Dat Schorpioen zo kort duurt (slechts 9 of 10 dagen), komt doordat Schorpioen een vrij smal sterrenbeeld is. Dat is mooi te zien op het plaatje bij het antwoord van Alslajemelevend, elders op deze pagina.
Cryofiel
14 jaar geleden
Schorpioen is, net als elk ander sterrenbeeld, een verzameling sterren die niets met elkaar te maken hebben, behalve dat ze vanaf een bepaald punt in de ruimte gezien in een formatie lijken te staan die sommige organismen doet denken aan een levensvorm die zij kennen van de planeet die zij bewonen. Deze vergelijking vergt echter nogal wat verbeeldingskracht.

Deze sterren kunnen lokaliseren kan helpen bij nachtelijke navigatie, wanneer je weet in welke periode van het jaar men zich bevind.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Erg goed omschreven!
Leuk om te bedenken dat vanuit alle andere richtingen in de Melkweg gezien, het sterrenbeeld helemaal niet "bestaat". +1
Cryofiel
14 jaar geleden
Goed verwoord. En inderdaad, je bent de eerste die vertelt dat sterren alleen maar bij elkaar *lijken* te horen doordat wij ze vanuit een bepaalde richting bekijken. +1 dus.
Iedereen, vermoed ik, maar echt zinnige of steekhoudende beschrijvingen zullen daar niet bij zijn, of ze moeten algemeen zijn.

Strikt wetenschappelijk : schorpioen is één van de sterrengroepen uit de dierenriem ; een 'band' van sterrengroepen die zich langs de hemel beweegt waardoor de positie ten opzichte van de rest van de sterrenhemel verandert.

Van oudsher worden er aan deze sterrengroepen -door toegenomen astronomische kennis steeds wisselende - eigenschappen en invloeden toegekend die ze zouden hebben op mensen. De afstand tot deze sterren is echter zo groot, dat de magnetische invloed van een glas leidingwater aan de andere kant van de kamer vele malen groter is. Uiteindelijk zegt je sterrenbeeld precies over je in welke periode van het jaar je geboren bent. Meer niet.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Cryofiel
14 jaar geleden
Marleen, ik moet je helaas corrigeren. De band van sterrengroepen beweegt zich inderdaad langs de hemel, maar dat doen *alle* sterren (en dus sterrengroepen). De sterren draaien eens per dag om ons heen, net als de zon. Daarnaast draaien de sterren eens per jaar om ons heen, zodat we in de winter andere sterren zien dan in de zomer. Dat laatste is de beweging waar jij op doelt: een rondje per jaar. Dat doen dus alle sterren op dezelfde manier, niet alleen de sterren uit de dierenriem. Voor de rest is je antwoord, zoals gebruikelijk, helder en correct.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ja, ach,. zo sterk heb ik me er eerlijk gezegd ook niet in verdiept. Er was in elk geval wel iets bijzonders met precies die dierenriem, maar enige invloed op ons heeft dat niet.
Ik vind Schorpioen van de drie watertekens (Kreeft, Vissen en Schorpioen) het teken met de meeste diepgang.
Dat schorpioenen gemeen zijn is absuloout niet mijn ervaring, de schorpioenen die ik ken zijn juist hele lieve, gevoelige en zorgzame mensen. Maar wel een tikje mysterieus. Ik ben dol op schorpioenen (zelf ben ik Kreeft).