Hoe zit het precies met de jaartelling van de Chinese sterrenbeelden ?

Het is me niet helemaal duidelijk tot welk Chinees sterrenbeeld ik behoor.
Ik ben geboren op 13 januari 1989. Veel websites geven aan dat ik een draak ben. Maar het jaar van de draak staat aangegeven in 1988.
Nu heb ik gelezen dat het jaar van de draak tot februari 1989 loopt en daarna pas het jaar van de slang begint 1989.
Nu is mijn vraag wat ben ik nu precies ? Want als ik een draak ben betekend het dat ik in het Chinese jaar 1988 nog ben geboren. Terwijl het in het Germaanse jaar al 1989 is.
Dus wat denken jullie dat ik ben ?
Alvast bedankt voor de hulp

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Antwoorden (2)

Het chinese jaar begint inderdaad in onze maand februari, heel soms eind januari.

Jij bent inderdaad een draak: 17 februari, 1988 - 5 februari 1989 was het jaar van de draak.

Toegevoegd na 5 minuten:
Overigens ben jij niet in het chinese jaar 1988 geboren maar in het chinese jaar 4685.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
ja inderdaad je bent een draak maar je kan helaas niet exact zeggen dat je in het chinese jaar 4685 bent geboren. want chinezen hebben een heel andere en erg ingewikkelde jaartelling wat sinds de laatste dynastie werd het niet meer als een officieel kalender gebruikt wat ook niet meer zo handig was want die kalender was gebaseert op een dynastie-keizer-2 groepen (12 en 10) worden wat als een soort tandwiel werd gebruikt en tot slot de maan . dus niet zo handig .