Wat maakt een Capo voor een gitaar nou echt goed? Welke zijn aan te raden?

Ik denk aan deze: http://www.stringweb.nl/bboston-bc70nbbr-capo-gitaarbrakoestischelectrisch-p-477.html

Is dat iets?

Toegevoegd na 7 minuten:
Ik heb een elektrische gitaar

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Muziek
1.6K

Het beste antwoord

Persoonlijk vind ik die jij laat zien best wel waardeloos. Het is erg klungelen met die capo en op een gegeven moment is de rek een beetje eruit en dan blijven ze niet meer netjes zitten of zijn ze niet strak meer genoeg. Bovendien heb je twee handen nodig om ze goed te plaatsen.

Mijn meest favoriete capo is de one-trigger-capo. Ik heb ze al jaren en heb er nog steeds veel plezier van. En als je ze tijdens het spelen even niet gebruikt kun je ze mooi even op het eind van je gitaar (bij de stemmechaniek) klemmen.

Toegevoegd na 1 minuut:
Let er even op dat je speciaal eenjte voor een electrische gitaar koopt dan, want er zijn veel verschillende. Voor een Spaanse gitaar is er bijvoorbeeld geen kromming, voor een staalsnarige gitaar bijvoorbeeld wel.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
niko
13 jaar geleden
ziet er goed/mooi uit.is deze ook geschikt voor akoestische
gitaar?welk merk?prijs?bij voorbaat dank.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ze zijn met name geschikt voor akoestische gitaren. Let wel op het verschil tussen een nylonsnarige gitaar en een staalsnarige gitaar. Het beste merk is Jim Dunlop. Prijs ligt ergens tussen de 15 en 20 euro. Iets duurder dan andere capo's, maar de levensduur is ook een stuk langer.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Zie hier: http://www.stringweb.nl/bdunlop-capo-gitaarbr83nbrakoestisch-p-566.html?osCsid=7b9e4d717c7f24144bfe52d7a918d164
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ook geschikt voor elektrisch?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ja, dat staat erbij.

Andere antwoorden (1)

Wat een capo goed maakt is het volgende.

- Hij dient in ieder geval alle snaren goed tegen het fretboard te klemmen.
- Daarbij moet je hem simpel aan kunnen brengen. Maar om te klemmen heb je druk nodig. Vaak gebeurt de doormiddel van een veer. Nadeel met een flinke veer is dat je met 1 hand je capo niet makkelijk op de hals zet.

Bij het voorbeeld wat je laat zien heb je geen veer, maar een bandje wat je aan spant. (af te stellen voordat je hem op de hals zet). Aangezien je hals breder wordt vanaf de topkam naar je brug kijkend, dien je eigenlijk je bandje steeds af te stellen.
Daarbij zitten er aan de boston capo behoorlijk scherpe randen. Die de hals kunnen beschadigen.

De beste capo die ik ken, en meteen de enige die ik nog wil gebruiken, is de capo g7th performance.
www.g7th.com
Hij is niet goedkoop, maar echt super.
Geen veer en makkelijk in gebruik.

Succes bij de zoektocht naar een geschikte capo.