Wat is nu dat "Secret Chord" in het nummer hallelujah?

Lyrics:

Now I've heard there was a secret chord
That David played, and it pleased the Lord
But you don't really care for music, do you?
It goes like this
The fourth, the fifth
The minor fall, the major lift
The baffled king composing Hallelujah

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Muziek
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
+1 Goede vraag, heb ik me ook wel eens afgevraagd.

Het beste antwoord

Het 'geheime akkoord' is een staat van betovering.
Het is de betovering die ons ten deel valt als we verliefd worden. Het akkoord wat God behaagt staat voor de verliefdheid die ons mensen behaagt.
Maar uit het vervolg van de tekst blijkt wel dat het geen stand houdt; de liefde blijkt corrupt.
Aan het einde vraagt Cohen zich af of God (de liefde) echt bestaat, maar nee "it's a cold and it's a broken halleluja".
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Mooie verklaring op zich, maar hoe kan het akkoord dat God behaagt nu de verliefdheid zijn die ons mensen behaagt? Dat lijkt me een beetje onlogisch.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dat is vooral onlogisch als je gelovig bent, maar Cohen zegt "Maybe there's a God above" dus hij is er niet zo van overtuigd.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Tegelijk klinkt er iets van hoop uit de tekst; dat er toch iets hogers, iets met eeuwigheidswaarde bestaat.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik denk dat we dit een beetje los van het geloof moeten zien, vooral voordat dit in een discussie ontaard met ik weet niet hoeveel reacties. Jij zegt letterlijk dat het akkoord dat God behaagt hetzelfde is als de verliefdheid die ons mensen behaagt in het liedje en zoals ik het van je begrijp. Wat ik eigenlijk bedoel is hoe kan dat ene akkoord die twee verschillende dingen tegelijk zijn voor jou? Ik snap het verdere thema van het liedje wel, ik begrijp dat sommigen die gelovig zijn daar misschien problemen mee zouden kunnen hebben, maar ik vraag me af als je het aan Cohen zelf zou vragen (wat de secret chord is) wat je dan als antwoord zou krijgen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik heb dat inderdaad gezegd, maar eigenlijk bedoelde ik dat Cohen het naar mijn mening als metafoor heeft gebruikt.
Het is verder natuurlijk slechts mijn interpretatie en een ander kan even goed een andere hebben.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Okee, in ieder geval bedankt voor je interessante visie op dit liedje.

Andere antwoorden (3)

Secret Chord is een geheim accoord, en een accoord is een samenklank van meestal 3 noten.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ja ik spreek vloeiend engels enweet wat een accoord is dus dat is niet mijn vraag. Overigens geen -1 van mij.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ook geen -1 van mij hoor, maar het is inderdaad helaas niet het antwoord op de vraag.
Het zijn de harmonische trappen die worden aangegeven:

Eerst de 4e trap (subdominant)
Dan de 5e trap (dominant)

Dan de val naar de mineurtonica, dan de sprong naar de majeurtonica.

Tenminste, zo lees ik het.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
O jee, ik heb het helemaal niet met dit soort teksten.
Maar goed.
Het 'geheime accoord' of 'verloren accoord' is een aantal muzieknoten die koning David gespeeld zou hebben en die hem de gunst van God zou hebben verleend.
Koning David wordt door sommige bronnen 'de componist van God' genoemd. Men is al eeuwen op zoek naar dit heilige accoord .
AWM
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Heb je hier ooit iets over gehoord buiten deze tekst Antwoordman? Persoonlijk heb ik me dit namelijk ook al enige tijd afgevraagd en ik vroeg me af of misschien bekend is of dit op een bepaald verhaal / mythe / overlevering etc. is gebaseerd of dat het gewoon een stukje dichterlijke interpretatie is van iets dat al dan niet zou kunnen zijn gebeurd.