Hoe kun je zonder je gitaar anders te stemmen een andere toonhoogte bereiken door bijv. een Capo?

Ik wil graag in de toonhoogte van down one semitone spelen (Eb Ab Db Gb Bb Eb)

Hoe moet dit zonder je gitaar anders te stemmen en zonder achterlijk hoog te spelen?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Muziek
1.8K

Het beste antwoord

niet.. heel simpel. als je in Es/Dis wil spelen moet je echt gewoon al je snaren een halve toon lager stemmen.

dit gold voor slash en jimi hendrix dus ook voor jouw vrees ik.

als je meespeelt op zowel in E als in Es gestemde nummers dan is een tweede gitaar de handigste optie. een voor E een voor Es.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

Ik las vandaag een leuk artikel in de Volkskrant (zie foto). Misschien heb je daar wat aan. Anders kun je hem benaderen op Facebook.

Toegevoegd na 3 minuten:
Hij geeft toevallig een workshop in Amsterdam, zie link:
http://www.brakkegrond.nl/programma/238/Yuri_Landman/Workshop_Yuri_Landman_Optreden/
Workshop white eagle tailed bridge guitar
De kosten voor deze workshop bedragen €175 (inclusief materiaalkosten voor de gitaar)
Vrijdag 22 april van 18u00 - 22u00 en
zaterdag 23 april van 14u00 - 18u00
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik zie totaal geen relatie tussen de vraag en jouw antwoord, behalve dat het om gitaren gaat.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
De vragensteller zocht waarschijnlijk jouw antwoord. Dit artikel gaat onder meer over andere klanken en tonen. Leek me wel leuk voor hem. Bedankt voor de min...
Door een combinatie van je capo plaatsen en transponeren.

Is een stuk in Eb, dan kun je je capo op de derde fret zetten en in C spelen. Een Eb wordt een C, een Ab wordt een F, etc...

Is een stuk in Ab, zet je capo op de 1e fret en speel in G.

Etc, etc.

Het is even puzzelen, maar dit is de manier en op een gegeven moment wordt je hier heel handig in en gaat het automatisch.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Met een capo kan je wel omhoog maar niet omlaag. Je kunt dus je hele gitaar een halve toon lager stemmen en met de capo op de eerste fret voor de normale stemming, al worden dan de snaren wel wat slapper.
Ook zou je een soort B-bender kunnen bouwen die i.p.v. een snaar omhoog zes snaren een halve toon omlaag brengt.