Hoe kan ik horen welk interval het grootst is? Ik oefen al uren met het programma Earmaster Pro maar blijf steken aan les 15.

Ik hoor dat er verschil is maar welk kan ik jammer genoeg (niet) zeggen.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Muziek

Antwoorden (2)

Sla een dagje over.

Stop met uren oefenen, neem een studievrije dag en ga morgen of overmorgen weer verder.
De geleerde vaardigheden hebben soms even tijd nodig om "in te bedden".

Begin daarna weer met tot waar het wel lukte met frisse moed.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik ken de software niet, en weet dan ook al helemaal niet wat les 15 inhoudt. Maar ik begrijp dat je 2 intervallen hoort, en moet bepalen welk interval van 2 de opgaven het grootst is.

Een handig trucje kan hier zijn, om bij beide intervallen even te zingen (dat kan ook innerlijk, dus geluidloos) van de laagste naar de hoogste toon, in een soort toonladder. Dan is het gewoon een kwestie van tellen, hoeveel trapjes je nodig hebt om van laag naar hoog te komen. Het interval waar je de meeste stappen nodig hebt, is het grootst.

Als je dit veel oefent wordt het een soort automatisme, en hoef je op een gegeven moment niet meer alle tonen te zingen, maar ga je vanzelf in kleinere intervallen onderverdelen. Als je dan b.v. een decime hoort, leer je die al snel onder te verdelen in b.v. een octaaf en terts, of een kwint en een sext.
Succes!