Weet iemand of bekende zangers/zangeressen ook zelf bladmuziek maken van hun lied want ik maak zelf ook bladmuziek en dat is erg moeilijk?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Muziek
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Bladmuziek wordt eigenlijk alleen maar gemaakt voor mensen om het na te spelen. Als je zelf een lied verzint, onthou je hem eigenlijk altijd wel. Daarnaast bestaat er genoeg programma's op internet op tablatuur te maken wat veel handiger is.

Het beste antwoord

Bij de meest liedjes, die door artiesten worden gemaakt komt er helemaal geen notenschrift aan te pas. Zo'n liedje wordt eigenlijk ook niet gecomponeerd, maar "onstaat". Vaak is er een bepaald plan, en dat wordt uitgewerkt, en eindeloos gewijzigd, totdat het liedje "af" is.

Als een componist voor een artiest een liedje maakt, kan dat precies zo gaan. De componist heeft een plan, en werkt dat samen met de artiest uit. En zelfs tijdens de opname kunnen er nog allerlei dingen gewijzigd worden, b.v. als de producer nog ideeen heeft.

Veel liedjes zijn wel in notenschrift verkrijgbaar, maar dat onstaat meestal pas, nadat het liedje al is opgenomen, en dus al "klaar" is. Dat kan op 2 manieren:

- een liedje slaat aan, en is geschikt om op notenschrift uit te brengen. Dan kan een uitgever vragen of de componist het op wil schrijven, en wordt het vervolgens op internet verkocht voor b.v. 2 Euro
- maar ook zijn er heel veel gratis liedjes in notenschrift verkrijgbaar. Die worden dan gemaakt door handige muzikale hobbyisten, en plaatsen ze dan op b.v. forums.

Er is nog wel een uitzondering: als een artiest besluit om een CD op te nemen, en hij wil begeleid worden door b.v. het Metropole Orkest, dan moet de artiest of componist wèl zorgen dat alles netjes opgeschreven is, want anders wordt het een rommeltje ;-)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Ze schrijven niet per se allemaal hun eigen muziek. Er zijn er die het zelf doen en er zijn zangers die mensen hebben die het voor hen doen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Iedereen die zich singer-songwriter noemt schrijft in principe zélf de noten op die hij of zij bedacht heeft. En er zijn tegenwoordig zulke handige digitale hulpmiddelen dat het helemaal niet moeilijk hoeft te zijn om daar zelf bladmuziek van te maken. Je speelt het in op een keyboard wat met de computer verbonden is, en het wordt vrijwel automatisch op notenbalken overgeschreven.
Amadea