Zingt een playbacker?

Ik heb nog nooit iemand "life" zien playbacken. Op TV zie je wel regelmatig een zanger die doet alsof hij zingt, maar duidelijk aan het playbacken is.

Zingt zo'n zanger tijdens het playbacken (ik bedoel: maakt hij geluid), of beweegt hij alleen zijn mond?

14 jaar geleden
in: Muziek
1.2K

Het beste antwoord

Als je playbackt zing je echt, dit om te zorgen dat je zo goed mogelijk met je lippen meebeweegt met de txt op de band.
En het is maar te hopen dat je microfoon dan niet per ongeluk open staat, zoals bij sommige bekende "zangeressen" is gebeurd, want dat wordt dan wel een desilussie voor de fans.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Cryofiel
14 jaar geleden
Stel dat een zanger in een studio zingt, met publiek in de studio. Dan zou dat publiek dus een live optreden horen (zij horen de zanger omdat ze er zo dicht bij zitten), terwijl de kijkers thuis een vooraf opgenomen CD horen?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Was bij diverse opnames aanwezig met publiek vlak voor de zanger/zangeres en hij/zij zong weliswaar heel zacht met de geluidsband mee.
Het publiek zag/begreep/hoorde dat ook wel! Maar anderzijds als de geluidsband goed staat en de vertolker zachtjes en natuurlijk meezingt merkt men er verder niet zoveel van.
Veel (bekende) zangers/zangeressen die ik fotografeerde maakte daar gebruik van, uiteraard wel altijd in goede samenwerking met de geluidsmensen.

Andere antwoorden (4)

Ja die zingt gewoon, maar je hoort niet wat hij zingt, maar een andere opname... De man/vrouw hoeft dan niet bang te zijn een blunder te slaan... Maar hij/zij zingt wel degelijk...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Er zijn vreselijke (uitgelekte) geluidsopnamen van Britney Spears, die life aan 't zingen was (en tegelijkertijd aan 't playbacken)... Of die opnames echt zijn, weet ik niet... Of je zulke vreselijke 'zang' ook wel zingen mag noemen, is twijfelachtig... Maar ja, 't komt dus zeker voor dat ze zingen tijdens 't playbacken.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Veel zingen, en vooral grote uithalen, is slecht voor je stem. Vandaar dat beroeps-zangers en -zangeressen, vaak naar therapie gaan.
Om de stem te sparen word er op sommige grote evenementen, waar het publiek toch op grote afstand staat, soms gekozen (als de stem niet zo goed is die dag) om te playbacken.
Daarbij doe je als zanger wel articulerend mee, maar hoeft er geen geluid uit je mond te komen.
In feite zing je niet hardop mee, maar beweeg je jou mond synchroon met het stemgeluid. Of je zingt zachter mee.
Dit is niet zo moeilijk. Probeer zelf voor de spiegel of een camera mee te zingen met een nummer waar je de tekst goed van kent. Probeer beide methoden. Met en zonder hardop meezingen. Dan zal je het resultaat zien.
Ik heb als geluidstechnicus eens een beroepszanger in een kleine ruimte laten playbacken, daar hij had beloofd een bepaald nummer te zingen, maar was de orkest-band vergeten. Noot: De ruimte was 10x10 meter. Volle bak. Ik had wel een opname met zijn stem. Daarmee heeft hij het nummer meegezongen.
Niemand was het opgevallen dat hij niet echt zong. Maar kan natuurlijk beter met een professional.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
nee, een playbacker doet alsof'ie zingt.
beweegt inderdaad dus wel z'n mond.