Bij het stemmen van mijn elektrische gitaar, geeft het stemapparaat de verkeerde snaren aan, of geeft helemaal niks aan. Wat kan ik doen?

Is er iets met de snaren, het stemapparaat of doe ik iets verkeerd? Ik ben een beginner en dit is mijn eerste , nieuwe gitaar.
Moet ik de snaren vervangen?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Muziek
3.3K
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
welk stem apparaat heb je, merk/model? om je gitaar te stemmen met een stemapparaat moet de gewenste toon enigzins in de buurt liggen van de toon die de snaar op dat moment heeft: het groene lampje gaat aan als de snaar correct gestemt is, de lampjes daarom heen als je in de buurt van de toon zit.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik heb Cort. De lampjes gaan wel op groen springen,maar hij geeft de verkeerde snaar aan en een seconde later springt hij op rood.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
probeer het eerst is op gehoor: http://www.youtube.com/watch?v=YJ1u09nnWIg

Het beste antwoord

Het is heel logisch:
Hij geeft de verkeerde snaar of helemaal niks aan omdat hij heel erg slecht gestemd is.

Dat betekent dus dat als jij de E-snaar aanslaat jouw stemapparaat misschien een D geeft omdat deze snaar veel te laag gestemd is. Klinkt jouw G-snaar als een F, dan zal jouw stemapparaat niks aangeven omdat geen van de snaren een F-snaar is.

Gewoon dus flink draaien aan je stemknoppen zodat je stemapparaat wel de juiste toon geeft. Ik gok erop dat je gitaar veel te laag gestemd is en dat je de snaren flink strakker moet draaien. Let wel even op of dit zo is, als de snaren te hoog gestemd zijn en je draait ze nog strakker dan kun je ze kapot draaien.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik denk dat dit aan de hand is, omdat een half uur later de a snaar brak. Dus wat raad je me aan om te doen?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Allereerst een nieuw A-snaar op je gitaar zetten uiteraard. Als uiteindelijk je stemapparaat een A aangaf voor de A-snaar dan is het onwaarschijnlijk dat deze gesprongen is omdat je deze een octaaf te hoog had gestemd, dat is bijna onmogelijk. Stel dat je de E-snaar speelt en je stemapparaat geeft een G aan dan moet je 'm lager stemmen. Geeft deze een D aan dan moet je 'm hoger stemmen. Geeft deze een B aan dan heb je een twijfelgeval en in dat geval zou ik eerst kiezen voor omlaag. Als je dan de E bereikt en hij had eigenlijk omhoog gemoeten, dan zal je snaar heel erg los hangen, bijna onspeelbaar los zeg maar. Dan weet je dat je 'm toch omhoog had moeten draaien. Dit is beter dan wanneer je 'm omhoog had gedraaid terwijl deze omlaag moest, want dan heb je grote kans dat ie springt. Succes ermee.

Andere antwoorden (4)

http://www.onlinemuziekschool.nl/muziekles/gitaar-stemmen.html

Check deze site en je bent vast geholpen! Succes
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Staan de snaren wel ongeveer goed gestemd? Als je er een hele toon naastzit (dus eigenlijk ‘tussen twee snaren in’), zal het apparaat wel moeite hebben om er chocola van te maken

Toegevoegd na 2 minuten:
Wel een toffe site, overigens, die van doepie.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Met de hand leren stemmen, dan gaat het nooit meer fout.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Hoe doe ik dat het beste?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
een stemvork (geeft de A aan) als je hiermee de A snaar zuiver gestemd is kan je de andere snaren hierop stemmen. Een Aap Die Geen Bananen Eet is een makkelijk ezelsbruggetje voor de tonen van de snaar nl. E-A-D-G-B-E beginnent bij de dikste bassnaar.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Is dit ook voor beginners handig?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
ja, dat is een van de eerste dingen die ik op les kreeg: alle basisakkoorden leren & zelf leren stemmen. het duurt even voordat je er handigheid in krijgt, maar is wel belangrijk.
Het kan zijn dat de batterijen in het stemapparaat aan vervanging toe zijn. Wanneer ze te weinig 'kracht' hebben reageert het stemapparaat nog wel maar geeft niet juist meer aan.
Het is een mogelijkheid.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het is een nieuw stemapparaat en de batterij heb ik in de gitaarwinkel gekregen. Heb ik een oude batterij gekregen?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Zou kunnen. Gebeurt wel vaak hoor. Zij zijn specialist op gebied van instrumentarium. Batterijen is voor hen bijzaak. Probeer alkaline batterijen; zij blijven tot het einde toe op 'kracht'.