Waarom dreunen bastonen wel en hoge tonen niet?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Muziek
2.4K
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Je vraag geeft eiegenlijk het antwoord al. Dreunen=produceren van lage tonen. Lage tonen laten dingen met lage resonantiefrequentie trillen. En dat dreunt, oftwel: trilt op een lage frequentie. Hoge tonen laten ook objecten meetrillen, dat is dan gerammel van kopjes of pennen op tafel. Dat noemen we niet dreunen, maar effect is hetzelfde, alleen op hogere frequentie, en met minder energie.

Het beste antwoord

ehm, ik ben niet zo technisch, maar wat ik weet van hoge tonen en lage tonen:
Lage tonen maken langere golven, die worden daardoor slechter geabsorbeerd door muren of de vloer bijvoorbeeld. Dus de vloer (bijv.) gaat daardoor trillen.
Omdat hoge tonen korte golven maken, wordt dit door materiaal makkelijker geabsorbeerd.
Dus als je een muur hebt, en er komt een lange "golf" van geluid aan, dan gaat die golf er dus makkelijker doorheen door de lengte van de geluidsgolf.
Een korte golf, wordt door zijn lengte makkelijker opgenomen.
ik hoop dat het een beetje duidelijk is. :)

Toegevoegd na 7 minuten:
hier kun je meer lezen trouwens:
http://nl.wikipedia.org/wiki/Geluidsgolf
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Die dragen VEEL meer energie met zich, want de verplaatsing (lees amplitude) is veel groter dan bij hoge tonen...

Vandaar...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Doordat de bouwmaterialen uit het huis een natuurlijke frequentie hebben die dichter bij de bastonen ligt dan bij de hogere tonen.

Op het moment dat er dus op enig volume bastonen afgespeeld worden zullen de materialen in het huis (en meubels en dergelijke) sneller gaan meetrillen, omdat de frequentie van de tonen resonantie veroorzaakt.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Zou degene die mij minnen geeft zo vriendelijk willen zijn om te zeggen of ik er naast zit en wat er niet klopt aan mijn antwoord?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Er zijn ook dingen in je huis die op hoge frequenties meetrillen. De lage tonen hebben echter een veel grotere amplitude, dus meer energie. Daardoor zijn ze in staat grote objecten de laten resoneren. De lage tonen hebben meer energie nodig om even hard te klinken voor het oor. Het oor is niet erg gevoelig voor lage tonen. Daarom is een tuba groot, en een trompetje klein. Een contrabas groot, een viool klein. Een basspeaker groot, een hogetonenspeaker klein.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Okee, dat klinkt heel plausibel. Maar als je nu de stereo op 10 zet, is het dan niet nog steeds zo dat de bastonen meer effect hebben dan de hoge tonen? Met andere woorden dat kan heel goed verklaard worden door wat jij hier schrijft, maar het is ook mogelijk aan te nemen dat daarnaast de natuurlijke frequentie van veel materialen eerder in het bereik van de lage tonen ligt dan die van de hoge. Wat ik hiermee bedoel is dat het bij mijn weten meer een en-en verhaal is, dus en wat ik zeg en wat Xinix en FaberYejo en jij zeggen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Veel dingen in je huis zijn relatief groot, en hebben een lage resonantie frequentie, correct. Maar leg maar eens een paar kraaltjes op een bord. Die trillen net zo hard mee op hoge frequenties, alleen je hoort ze niet boven het gedreun van alles wat meetrilt op lage frequenties.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Okee, dankjewel, ik ben blij met deze reacties zo leer ik er tenminste wat van en dat is toch wel een belangrijke reden waarom ik hier actief ben.