Moet je buma/stemra betalen als je covers speelt maar het optreden op vrijwillige basis is?

Mijn vriend en ik vormen een muzikaal duo. Komende zaterdag spelen we voor een paar duizend mensen (verspreid over de hele dag).
Grotendeels eigen nummers, maar ook enkele covers.
Nu zijn een aantal van die covers meer dan 25 jaar oud (o.a. Hank Williams en Jimi Hendrix).
We krijgen niets voor het optreden, behalve eten en drinken op de dag zelf, en verdienen dus geen geld voor de muziek.
Moeten we dan alsnog voor de rechten betalen?
Alvast bedankt voor het meedenken

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
in: Muziek
11.7K
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Een +1 voor de vraag, omdat je open en eerlijk naar de auteursrechten handelt!
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Dank voor je plus Maarten, maar persoonlijk vinden wij het onzin dat een bedrijf geld krijgt (al zijn het alleen maar administratiekosten) voor iemand anders' muziek.
Dit ging om de vraag van de organisator van het feest, had ik er misschien bij moeten zetten.
Mochten we nu direct aan de artiest moeten betalen; geen probleem. Maar niet aan één of ander bedrijf.
Maar we zijn van mening dat muziek vrij is, het is iets om mensen zich goed te laten voelen (is onze intentie althans!), en wij verdienen er niets mee. We zien wel hoe we het oplossen
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Zie het zo; de muzikant kan moeilijk zelf in de gaten houden of mensen zich wel houden aan het auteursrecht. Daarom geven ze de controle hierop uit handen. Om deze reden moet er worden afgedragen aan een belangenorganisatie in plaats van aan de muzikant zelf. Waar het wat mij betreft mis gaat, is dat de belangenorganisatie geld voor haarzelf houdt, waardoor je kunt twijfelen aan de motieven. Daarnaast wordt geen gelegenheid onbenut gelaten om nieuwe manieren te vinden om geld op te halen. Zelfs als dat betekent dat voor dezelfde muziek meerdere malen wordt betaald. En de belangenorganisatie maakt zich schuldig aan het verspreiden van misinformatie door te stellen dat het downloaden uit illegale bron gelijk staat aan diefstal. Overigens kunnen jij en ik er heel wat van vinden, maar dat betekent niet dat we het auteursrecht zomaar mogen omzeilen.

Het beste antwoord

Wanneer je muziek ten gehoren brengt, wat niet van jouzelf is (een bewerking op een origineel is ook niet geheel van jou), moet je rechten afdragen aan de Buma. Zij treden namens artiesten op. Als jij eigen nummers ten gehoren brengt, hoeft dat niet. Sterker nog, gaan anderen jouw muziek spelen, kun jij bij de Buma weer gaan claimen. Buma is de uitvoerder van de auteurswet.

Wanneer jij muziek van anderen ten gehoren brengt, maakt het niet uit of je daar een beloning voor krijgt. In het andere geval zou de radio wellicht hebben aan gestaan en radiostations betalen keurig een afdracht per track. Jij ontneemt de artiest dus de mogelijkheid om op dat moment geld te verdienen.

Ben jij zelf aansprakelijk voor de afdracht? In veel gevallen niet. De verantwoordelijkheid ligt bij de opdrachtgever. Moet die dan altijd betalen? Nee, ook dat hoeft niet. Stel, je staat op een bruiloft in een zalencentrum. Dan kan het zijn dat het bruidspaar de opdrachtgever is. Echter heeft het zalencentrum zeer waarschijnlijk al een licentie bij de Buma om muziek van derden ten gehoren te brengen. Het echtpaar is dan verantwoordelijk, maar wordt gedekt door de overkoepelende overeenkomst van het zalencentrum.

Stel, je staat midden in de stad te spelen op een braderie, dan is dat anders. Dan zal er voor die locatie zeer waarschijnlijk geen overkoepelende overeenkomst zijn en dan moet de organisator direct met de Buma om de tafel. Daarbij is het wel zo dat de Buma voor non-profit instellingen voordeligere overeenkomsten heeft.

Wil je per geval precies weten hoe het zit? Bel ze gewoon even op. Hoewel ik het niet eens ben met de percentages die ze achterhouden, zijn het best behulpzame mensen ;-).
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Buma/Stemra maakt geen onderscheid tussen commerciele of niet-commerciele doelen. Het auteursrecht houdt alleen rekening met het gebruik. Buma/Stemra neemt het echter wel in overweging bij het bepalen van de tarieven.

Je geeft aan dat een aantal liederen die jullie gaan spelen, meer dan 25 jaar oud is. Het auteursrecht komt echter pas te vervallen na 70 jaar.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
duidelijk! bedankt voor je antwoord
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Ik ben artiest noch jurist en kan het je vast niet goed uitleggen, maar toch nog een kleine toevoeging. Als ik het goed las, dan is de organisator van het evenement verantwoordelijk voor betaling van de tarieven, niet de muzikant. Ik kan me echter zo voorstellen dat hij het gaat doorberekenen. Ik weet niet of jullie een contract hebben afgesloten waarin het een en ander is vastgelegd? Zo nee, dan is dat het overwegen waard.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Het auteursrecht komt echter pas te vervallen na 70 jaar. Net iets anders: 70 jaar na de dood van de auteur. Effectief kan dat dus op 140 jaar of meer uitkomen.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
@maarten: ik vermoed ook dat de organisator verantwoordelijk is, hij 'huurt' ons immers in. We hebben alleen een mondelinge overeenkomst ofwel uitnodiging gekregen om te komen spelen
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
@MrTomaat: Aha! Mijn omschrijving van de 70 jaar was inderdaad niet juist. Dank voor de verbetering. @LTK: Misschien voor de zekerheid nog eens navragen hoe het zit met de afdracht van de tarieven. Hoewel het inmiddels al wel erg laat is om nog zaken goed te kunnen regelen. Succes in ieder geval met het optreden.