Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Zijn het Ave Verum of het Ave Maria geschikte liederen om te zingen tijdens een doopdienst?

Ik ken de vertalingen, maar twijfel toch .

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
in: Muziek
3.7K

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Het beste antwoord

Binnen de katholieke kerk zijn dit veel gezongen liederen.

Het lied Ave verum Corpus wordt veel op begrafenissen gezongen. Het is een rouwlied.
Het ave maria wordt o.a. veel bij bruiloften gezongen, vaak op verzoek van de bruid. In het Ave Maria wordt Maria als " moeder van alle vrouwen " aanbeden. Van Ave Maria zijn veel versies.
In de katholieke kerk is het Ave Maria zeker ook geschikt bij dopen.
(Lees meer...)
9 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Ja. Bij de (niet-verplichte) Maria-opdracht aan het einde van een doopviering in de katholieke Kerk. Het Ave Maria wotdt ook vaak gezongen tijdens huwelijksvieringen, bij de gang naar de Mariakapel in de kerk.

Toegevoegd na 9 uur:
Mijn antwoord betreft het Ave Maria.
(Lees meer...)
9 jaar geleden
Dat ligt eraan of het een protestante dienst is of een katholieke. Ave Maria zou op zich kunnen, maar wordt zeker niet in alle protestante kerken gewaardeerd, omdat het richting Maria-verering gaat. Ik denk dat dit in een katholieke dienst prima zou kunnen, maar omdat ik niet katholiek ben, durf ik dat niet met zekerheid te zeggen.
Ave verum corpus zou ik persoonlijk zeker niet doen, maar zoals ik al zei ben ik niet katholiek en weet ik niet wat de gewoonten daar precies zijn...
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden

Weet jij het beter..?

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

0 / 2500
Gekozen afbeelding