Gaat U2 ooit nog naar Pinkpop komen?

Er waren speculaties dat U2 dit jaar zou komen naar Pinkpop, maar vandaag is de line-up bekend en ze zijn er niet bij. Weet iemand of er iets bekend is over of ze ooit nog een keer komen? En weet iemand toevallig nog andere geruchten of speculaties welke acts er de komende jaren nog gaan komen op Pinkpop?

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
in: Muziek
1.3K
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
U2 is een band die vast wel komt opdraven als ze maar genoeg betaald krijgen. Maar zelfs voor een festival als Pinkpop is 3 miljoen dollar een exorbitant hoog bedrag...
Misschien dat ze een keer geboekt worden in combinatie met wat minder gretige bands. Kwestie van concessies doen.

Antwoorden (1)

Op deze vraag is geen antwoord te geven, wellicht als ze net zo gepensioneerd zijn als the Rolling Stones.
Ze komen dit jaar wel in het ziggo dome.
Maar op dit moment zijn ze onbetaalbaar ,en te populair ,, om voor een paar nummertjes op te komen draven.
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Een optreden op een festival duurt bij acts van dergelijk formaat vaak net zo lang, zo niet langer, als een concert. Springsteen maakte ruim 2,5 uur vol op Pinkpop en U2 is meestal toch ook nog goed voor ruim 1,5 uur. Dus het zal niet om een paar nummertjes gaan.
Verder heb je natuurlijk gewoon gelijk. Op een line-up van 50 á 60 bands meer dan de helft van je totale budget aan één band moeten uitgeven is welbeschouwd volslagen van de pot gerukt.
Met de Rolling Stones heeft Pinkpop vorig jaar een nóg duurdere act binnengehaald en dat geintje kunnen ze niet al te vaak uithalen. Ik kan me in ieder geval niet indenken dat ze geen verlies hebben gedraaid. Volgens mij was het een (per saldo kleine) investering om het imago van Pinkpop op te poetsen, aangezien er veel kritiek op de line-ups is geweest.
Wat veel mensen namelijk niet weten is dat er op festivals helemaal niet zo veel winst wordt gemaakt; if any.
Het is, mede dankzij dergelijke belachelijke gages, al een hele opgave voor een organisatie om quitte te spelen. MOJO behaalde in 2012 bijvoorbeeld 3,9 miljoen winst. Dat lijkt veel, maar als je je bedenkt dat MOJO achter een enorme rits concerten en festivals zit.
MOJO doet de boekingen voor onder andere Paradiso, Melkweg, Tivoli, 013 en het Paard. Is betrokken bij festivals als Lowlands, North Sea Jazz, Pinkpop, 5 Days Off.
En daarmee heeft het volledige bedrijf ongeveer evenveel verdiend als U2 (onderhand ook gewoon een bedrijf overigens) met twee uurtjes spelen. Nog steeds verbijsterend... :-p
Frimu2
9 jaar geleden
Een Nederlands bedrijf...welteverstaan :-). Weet wel iets van U2.
Mijn nickname zou dat iets kunnen veraden ;-)