Waarom staan in een notenbalk de stokjes soms omhoog en de andere keer omlaag?

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
in: Muziek
6.7K

Het beste antwoord

Omdat de hoogte van de toon dan beter te lezen is. De b midden op de balk in de vioolsleutel is wat dat betreft ook de middelste toon, die kan zowel de stok naar beneden als naar boven krijgen. Alle noten daarboven krijgen de stok omlaag, en daaronder de stok omhoog. Dat wil zeggen, als het om een melodielijn van één balk gaat.
Het is ook mogelijk dat de balk voor meerdere partijen is, en dan wordt het verschil tussen bijvoorbeeld de tenor- en de baspartij duidelijk gemaakt doordat voor de eerstgenoemde de stokken omhoog staan, en voor de bas de noten met de stokken naar beneden zijn. Zou het andersom staan, dan kwamen de stokken elkaar in de weg te zitten, en werd de muziek moeilijk te lezen.
Amadea
9 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Dat is om te zorgen dat de stokjes een beetje binnen de notenbalk vallen.
9 jaar geleden
Om dezelfde reden waarom rechtsklikmenu's op je computer soms boven i.p.v. onder je muis staan: die passen soms, afhankelijk van de lengte van het menu en de positie van de cursor niet op het scherm als je ze onder de cursor zou plakken. De stokjes in een notenbalk moeten niet zomaar in andere notenbalken (volgende/vorige regel) belanden en men wil de balken ook niet overdreven ver van elkaar af zetten. De stokjes wijzen dus altijd naar het midden van de balk (alleen bij de middelste noot, een b, maakt het niets uit).