hoe neem je zang op en hoe een muziek clip?

ik wil graag liedjes coveren met clip. ik speel geen gitaar of piano, only zang.
hoe neem ik het best op. en hoe maak ik een goede clip met bewegende beelden dus geen foto's?

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
in: Muziek
1.9K

Antwoorden (2)

Zorg dat je een redelijk goede microfoon hebt of in ieder geval opnameapparattuur. Dan zing je het liedje op jouw gewenste manier. Vervolgens bedenk je wat je wilt laten zien in je videoclip en neemt de beelden op. Als je het beeld hebt opgenomen en je playback een beetje klopt, zorg je ervoor dat je jouw ingesproken stukje onder je videoclip zet. Gebruik hiervoor een gratis bewerkprogramma als Windows Live Movie Maker of een betaald programma als Sony Vegas, de laatste is wel erg duur. Zorg dat de zang juist overeenkomt met de videoclip en dan kan je je gemaakte video delen met je vrienden of kennisen op social media.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Audio

Zorg voor
-koptelefoon
-microfoon
-PC/laptop met microfoon ingang/koptelefoonuitgang
-Audacity (of andere audiosoftware)

Laad de backing track in Audacity
Voeg een (stereo)spoor toe
(zorg dat je koptelefoon op hebt en de microfoon en koptelefoon aangesloten en gekozen in de software)
Druk op record en zingen maar.

Video

-Digitale camera (liefst met SD-kaart, niet met bandjes).
-Windows Movie Maker/ PinnacleVideospin (of betaalde videobewerkingssoftware)

Speel de backingtrack af tijdens de opname en zing wederom
Knip de audio van de videoopname weg en plak de audioopname die je als eerst hebt opgenomen erachter. Als je meerdere scenes doet is dit lastiger omdat de video steeds goed moet blijven lopen met de audio.

Als je het simpel wil houden kan je ook kijken of je de microfoon aan de camera kan koppelen en proberen een one-take te doen. Dan heb je in een keer audio en video zonder te time-editten. Moet je wel het nummer in een keer kunnen zingen (kan je natuurlijk wel meerdere keren proberen).

Toegevoegd na 23 minuten:
Wat je wil (als je het er echt leuk uit wil laten zien) is best veel en best lastig. Makkelijker wordt het als je met mensen contact legt die al wat kunnen. Misschien een broertje/vriendje/vader/moeder weet ik het die vaker een vakantievideo tot een leuk filmpje kan maken. Of een neefje met een bandje die vaker zelf wat opneemt voor een demo.

Op youtube staan veel voorbeelden en ook veel tutorials voor allerlei software. Een videoclip waarin je niet zing helpt maakt proces van editen makkelijker.