Wat betekent een punt bij een noot bij een piano sheet?

Hallo, ik ben vergeten wat dat punt rechts van een noot en onder een noot betekent. Wat ik nog wel weet is dat een van die punten betekent dat je de noot met de helft van zijn waarde moet optellen.

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
in: Muziek
6.3K
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Staccato: punt BOVEN noot Verlenging: punt ACHTER noot

Het beste antwoord

Rechts naast de noot wil zeggen dat je de noot moet verlengen met de halve waarde. Een halve noot van 2 tellen duurt dan 3 tellen.
Een punt onder de noot is een staccato, dat geeft aan dat twee noten los van elkaar gespeeld moeten worden, maar het tempo blijft wel gelijk.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Bedankt voor je snelle reactie!
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
+
een staccato teken betekent dat men de noot kort dient te spelen.
Ze halveren in ritmewaarde.
Een vierde noot wordt een 8ste noot. Vb; twee 4de noten naast elkaar wordt gespeeld als een
8ste noot 8ste rust
8ste noot 8ste rust. noten naast elkaar dienen altijd los van elkaar gespeeld te worden uitgezonderd als noten aan elkaar verbonden zijn door een legato / verbindingsteken.
Een staccato teken kan ook boven een noot geplaatst worden.