Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Is het illegaal om vanaf youtube muziek te downloaden?

Ik vraag me dit af omdat films wel illegaal zijn. Ik download muziek in grote aantallen. Weet iemand dit misschien❓

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
in: Muziek
1.6K
HeerVoldemort
8 jaar geleden
Ik weet het niet....maar ik doe het ook. Films en series trouwens ook nog steeds via de PirateBay. Heb nog geen download politie gezien.

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Het beste antwoord

het is inderdaad wel illegaal. aan de andere kant betaal je ''thuiskopieheffingen'' als je een computer/telefoon/mp3-speler/etc. koopt. die thuiskopieheffingen wordt verdeeld onder de artiesten als compensatie voor het illegale downloaden. als je erg bang bent dat de politie straks voor de deur staat, kan je een Virtual Private Network (VPN) downloaden. hierdoor is je IP adres veel moeilijker te achterhalen.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Bedankt voor het antwoord en de optie van de VPN.

Andere antwoorden (1)

Hoewel de wetgeving hier in Nederland onder Europese druk is aangepast en het downloaden van auteursrechtelijk materiaal (films, muziek enz.) nu ook strafbaar is gesteld, heeft de opsporing daarvan geen prioriteit. M.a.w. ze gaan niet actief op zoek naar particuliere downloadertjes die verder niets met de downloads doen.

Zolang je je downloads voor eigen gebruik alleen voorbehoud en niet weer voor anderen beschikbaar maakt, zal er ook heel weinig kans zijn dat je door een stichting als BREIN zal worden aangeklaagd.
Eventueel kun je door je provider gewaarschuwd worden als ze merken dat je heel veel downloadt maar veel verder dan dat zal het niet gaan.

Overigens is het in bijv. Frankrijk wel actief beleid om het downloaden tegen te gaan. Het is daar bijna onmogelijk om direct via je provider te downloaden vanaf bijv. Youtube zodra dat beschermd materiaal betreft. De provider is daar verplicht om aangifte te doen als aan een waarschuwing geen gehoor wordt gegeven. De boetes liegen er niet om.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden

Weet jij het beter..?

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

0 / 2500
Gekozen afbeelding