Ik zat net wat in mijn DAW te expirimenteren en inneens clipte hij over de 770 db is dit erg voor mijn oren of koptelefoon??

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
in: Muziek
Ritsuka
8 jaar geleden
Wat is DAW?
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
@Ritsuka, Digital Audio Workstation (Software voor muziek).
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
@LucianoMartina, er is geen apparatuur welke deze waarde weer zou kunnen geven (in geluid). :)
Zorg dat je nooit je hoofdtelefoon te luid hebt staan.
Dit is op de lange duur altijd slecht voor je gehoor (en nergens voor nodig, zeker niet bij muziek maken).

Antwoorden (1)

Onmogelijk 770 db is al niet haalbaar en dan zou je acuut doof zijn geweest
Een spaceshuttle die opstijgt produceert rond de 165 db en je geluidsapparatuur thuis gaat echt niet harder
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
165 dB bij de spaceshutle is SPL.
We hebben het hier over dB in relatie tot een referentie waarde.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Referentie waardes ga je ook niet meemaken op 770 db geen ad of da converter die dat snapt
En dan zou de max + 10 db of iets rond die koers kijk maar naar het plaatje .
Die 770 is denk het uitgestuurde vermogen in milli watts en dan dicht bij de max komen van de hardware
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
770 dB is waarschijnlijk bij 32 of 64 bit floatingpoint (software intern). Klopt dit zal nooit door een fixpoint (daar is immer 0 dBfs de max) welke een DAC gebruikt weergegeven kunnen worden.
Kortom, beetje verwarrend al die waardes tussen software, hardware en zelfs geluid.. ;)
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Wellicht een veel te technisch verhaal als antwoord maar voor wie het interesseert. Aangezien 1.0 volledige integer geeft worden audio sequencers zo ontworpen dat de meter 0 dB aangeeft als een zodanig niveau bereikt is. We zeggen dat 1.0 het referentieniveau van audio is en onze sequencer geeft dan 0 dBr aan. Dit is echter niet 0 dBFS! Floating-point-systemen zijn geschikt voor waarden rond de 765 dB hoger dan 1.0, in wezen is 0 dBr dus ongeveer -764dBFS. In dit voorbeeld (vraag) is dus de max van de floating-point bereikt welke zal resulteren in de max van wat de output kan geven (nooit meer).
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Nog even. dB is een verhouding op een logaritmische schaal. Dus geen waarde als SPL, milli watts, volt of wat dan ook. Nu hou ik op. :)
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Bedankt! dus niet schadelijk? @Moordigger
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Zolang je de volume van je hoofdtelefoon niet te luid had staan niet. Harder dat waar je die op hebt staan gaat hij niet. :)
Shiny220
8 jaar geleden
Het enige narigheidje kan zijn dat je resonantie hoort, dat is een vervormd geluid. Wees gerust, je hoort alleen iets irritants en het beschadigt verder niets :)