Berend Botje ging naar Zuid-Laren maar waar vandaan vertrok hij?

Toegevoegd na 18 uur:
Zuidlaren

7 jaar geleden
in: Muziek
2.8K
erotisi
7 jaar geleden
Drenthe
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
hij ging naar Zuidlaren, niet Zuid-Laren
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Waarvandaan vermeldt de historie niet; wel dat hij nooit meer terugging...
Pieterke
7 jaar geleden
Je hebt gelijk Theo15.

Het beste antwoord

Het is mogelijk dat met 'Berend Botje' Lodewijk Sigismund Vincent Gustaaf van Heiden wordt bedoeld. Hij werd in 1773 in Zuidlaren geboren, en was de enige zeeheld die de provincie Drenthe heeft gekend. 1795 vluchtte hij met stadhouder Willem V tijdens de Bataafse Revolutie naar Engeland. Terug in Nederland werd hij gevangen gezet in de beruchte Gevangenpoort in De Haag. Na zijn vrijlating vertrok Lodewijk naar Rusland en werd daar een gevierd zeeman.
De laatste keer dat Van Heiden Nederland bezocht was in 1832. Hij werd als een held onthaald, verbleef in zijn landgoed Laarwoud, en vaarde op het Zuidlaardermeer. Maar hij kon niet meer aarden in Drenthe. Hij vertrok naar Amerika en vervolgens naar Tallinn. Daar overleed hij in 1850 op 77-jarige leeftijd.

Dus dan zou het zo zijn dat Berend Botje vanuit Rusland vertrok naar Zuidlaren, en daar vandaan naar Amerika vertrok.
Amadea
7 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Kijkend naar de tekst:

Berend Botje ging uit varen
met zijn scheepje naar Zuidlaren
de weg was recht, de weg was krom
nooit kwam Berend Botje weerom.

Een, twee, drie, vier, vijf, zes, zeven
waar is Berend Botje gebleven?
Hij is niet hier, hij is niet daar
hij is naar Amerika.

Amerika, Amerika,
driemaal in de rondte van je hopsasa.

...kunnen we concluderen dat deze geen vertrekpunt vermeld.

Ook zijn er verschillende theorieën over wie Berend Botje was (áls hij al echt heeft bestaan). Zie: https://nl.wikipedia.org/wiki/Berend_Botje_ging_uit_varen#Historische_persoon

Je vraag is dus helaas niet te beantwoorden.