Leren piano spelen, waar moet ik beginnen?

Ik wil graag leren piano spelen, graag wil ik daarom zoveel mogelijk informatie over welke boeken interessant zijn om te lezen enof uit te leren, waar ik op moet letten waar ik kan gaan lessen, welke soort piano ik aan kan gaan schaffen (ik heb nu alleen nog een oude elektrische piano) is voor de beginner de Casio CDP-130 BK een goede aanschaf? Ik luister momenteel veel naar Debussy dit is wat me ook erg aantrekt om piano te gaan spelen, hebben jullie nog meer suggesties waar ik dan naar kan luisteren?
Ik pak alles graag van het begin goed aan en wil daarom misschien eerst meer van de historie weten en hoe alles werkt voordat ik pianolessen ga nemen. Daarbij wil ik niet meteen een te dure piano aanschaffen maar wel een fatsoenlijke waar je goed op kunt leren.

Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
in: Muziek
1.3K
Erna55
7 jaar geleden
Zoek een muziekschool in je buurt en neem daar les. Je wilt het goed aanpakken, dan heb je een leraar nodig die ziet hoe je de vingerzetting kunt verbeteren.
Daarnaast kun je je in de geschiedenis van de piano gaan verdiepen, maar dat is natuurlijk niet nodig om piano te leren spelen.

Het beste antwoord

Voordat je overgaat tot aanschaf van een goede piano is het wellicht een idee om een tweedehandsje in huis te halen , ik heb het over een gewone 'muurpiano' waarbij de snaren verticaal staan (in tegenstelling tot een vleugel waar je bij een openstaande klep de snaren horizontaal kunt bewonderen.)

Deze worden vaak GRATIS aangeboden door particulieren. Soms moet er iets aan gebeuren, altijd stemmen natuurlijk, maar het scheelt je handen vol geld en je kunt je beter eerst oriënteren , terwijl je al begint met lessen.

Piano spelen leren is een kwestie van een goede leraar , boeken en vooral héél véél oefenen... dagelijks oefenen en dan niet een 'kwartiertje'.

Wat je zou kunnen beluisteren is variabel.
Duik de bibliotheek in en vraag naar bladmuziek voor piano; maar je kunt natuurlijk ook naar de cd-afdeling gaan en daar in de klassieke hoek snuffelen. Er zijn altijd bibliotheekmedewerkers met veel kennis terzake die advies kunnen geven. Heel prettig.

Twee linken, natuurlijk klassiek, een lijstje met de top 10 van bekende pianostukken (o.a. Für Elise en Liebestraum) , maar daarnaast ook een link met de 200 mooiste pianonummers >> popmuziek. Wat ook je smaak is, je kunt zo alle kanten op.

Veel plezier!

http://www.de200mooistepianonummers.nl/de-200-mooiste-pianonummers.php?page=6

http://top10-lijstjes.nl/top-10-bekende-pianostukken/

Toegevoegd na 4 minuten:
Ik vond nog een link met gratis bladmuziek , gratis te downloaden,
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

De aloude methode van Folk Dean is nog steeds uitstekend geschikt om de eerste beginselen van het pianospelen mee te leren. "Mijn eerste pianoboek" kan je lenen via jouw bibliotheek, of je kunt het kopen. (Bijvoorbeeld hier: http://www.bax-shop.nl/pianoboeken/xyz-uitgeverij-folk-dean-mijn-eerste-pianoboek-lesboek ).
Amadea