Zijn er truckjes om tijdens het gitaarspelen minder pijn te hebben in je vingertoppen?

Ik ben sinds een paar dagen begonnen met gitaar spelen, gewoon een cursus via internet http://users.skynet.be/closerwalkjazzband/gitaarcursus.ht, alleen je vingers doen na 5 minuten al onwijs veel pijn, zeker als je mooie heldere tonen uit je gitaar wilt halen. Zijn er truckjes om dit te minderen, of zit er toch echt niks anders op dan pijnleiden en wachten op eelt?

Toegevoegd na 3 minuten:
En dan heb ik het over akkoorden vasthouden met je linkerhand. (ben rechtshandig)

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Muziek
12.4K
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dat is altijd normaal in het begin.
Ik had altijd een soort olie voor mijn handen gekregen... Dat was al paar jaren terug dat ik les nam van gitaar.

Het beste antwoord

hoi Glimworm,

Ik speel zelf al heel wat jaartjes gitaar( akoestisch)
Wat erg goed helpt is je vingertoppen voorzichtig insmeren met wat ... schrik niet ...seconden lijm.
Ik heb deze tip gekregen van mijn toenmalige leraar.
Je krijgt hierdoor echt een harde plek op je vingertoppen.
let wel ... dit is een hulpmiddeltje hoor
breng een klein beetje aan en al bewegend laat je het opdrogen.
Maar nogmaals doe dit alleen als je het aandurft.
Probeer het eerst maar eens op bijv. je wijsvinger.
Ik moest er toen ( en nu nog trouwens ) best om lachen ;)
Maar vooral in het begin kan dit je helpen.
Laat eens weten of het voor jou ook werkt.

succes
hans
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (9)

Een plectrum. Je hebt ook duimplectrums, die zitten vast aan je duim. En je kan misschien pleisters doen op je vingers.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Stug blijven oefenen en dan zul je merken dat je na een tijdje eelt op je vingertoppen krijgt. Dan doet het echt geen pijn meer hoor!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
+ ja klopt, toen ik na jaren de guitar aan de wand hing, kon ik na 2 weken de eelt er zo aftrekken ;)
het is de bedoeling dat het spelen in het begin wat gevoelig is. je moet namelijk letterlijk eelt kweken op de toppen van je vingers. binnen een aantal weken word het spelen minder pijnlijk.

als het echt pijn gaat doen kan je de gitaar weer neerzetten. maar speel iig elke dag een aantal keer een aantal minuten om het eelt te kweken.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Zelf geen ervaring mee, maar dit spulletje zou helpen...
escape
13 jaar geleden
gewoon blijven oef, na een poos merk je er niets meer van, en alle wondermiddeltjes, tja...........
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Je zou dunnere snaren op je gitaar kunnen zetten als je op een akoestische gitaar speelt.

Afbeelding 1 is een Spaanse, afbeelding 2 is een akoestische gitaar. Een akoestische gitaar heeft stalen snaren en die doen in het begin zeerder dan de nylon snaren van een Spaanse. Als je een dunner setje snaren op een akoestische zet, hoef je minder hard op de snaren te drukken. Wat wel fijn speelt, is een setje 0,09 mm. Dat slaat op de diameter van de hoge E-snaar.

Maar voor de rest blijft het doorbijten. Succes ermee!

Toegevoegd na 2 minuten:
O ja, als je een Spaanse gitaar hebt, heb je pech. Die heeft geen dunnere snaren. Maar nylon snaren doen al minder zeer dan stalen, dus troost je...:)

Toegevoegd na 11 uur:
En dan nog een toevoeging:

Doe GEEN stalen snaren op een Spaanse gitaar. Stalen snaren vergen meer spanning van de hals dan nylon en daar is een Spaanse gitaar niet op gebouwd.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Finger ease is hievoor geen oplossing. Dat is bedoeld om op de snaren gespoten te worden en het gepiep van de hand die langs de snaren glijdt te verminderen. Bij positiewisselingen dus. Eelt kweken gaat vanzelf. Bovendien leer je na verloop van tijd je vingertoppen efficient neerzetten zodat een minimum aan kracht en druk hoeft te worden gebruikt om een heldere toon te krijgen. Secondenlijm werkt ook (weet ik uit ervaring) maar zou ik je toch niet willen aanraden. Je verliest dan veel gevoel en gaat de eeltvorming tegen. Ik heb het weleens gebruikt bij een wondje aan m'n vinger. Noodgeval dus. Gewoon stug doorgaan!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Geef mij maar een plectrum, basgitaar heeft wel dikkere snaren kan wel ietsje helpen
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Hoi,

te gek dat je gitaar speelt!
Ben zelf ook gitarist en mijn ervaring is kijken met welke dikte snaren je speelt.
Je hebt verschillende diktes in snaren: (uitgaande van de dunste snaar, hoge E-snaar) 008 (erg dun), 009 (wat dikker), 010 (nog dikker) en 011 (nóg dikker).
Ik weet niet hoe dik je hoge E-snaar is maar begin gewoon met de dunste maat: 008.
(kun je gewoon vragen bij de muziekhandel, ze weten meteen waar je het over hebt.)
Als je dat eenmaal gewend bent en je hebt geen pijn meer dan kun je overstappen naar 009 enzovoort.
Het voordeel van dikkere snaren is dat je geluid beter tot zijn recht komt (011 is trouwens wel heel erg dik vind ik zelf want ik speel al jaren op 009 snaren, 't is maar wat je het fijnst vind spelen)
Enfin, ik hoop dat je hier iets mee kunt en voor de rest zou ik zeggen, gewoon elke dag spelen en veel plezier aan beleven and remember: no pain, no gain!