Snapchat: tijdelijke foto’s en filmpjes versturen met iPhone-app
maandag, 17 december 2012 (12:39) | Bart Breij
Hoogstwaarschijnlijk ken je Snapchat nog niet van naam, maar er is een kans dat dat gaat veranderen. De applicatie is sterk in opkomst onder Amerikaanse jongeren en Benchmark Capital, een van de investeerders achter de populaire foto-app Instagram, heeft er net 10 miljoen dollar in gestoken. En dat niet alleen: maandagochtend gaat zelfs het gerucht dat Facebook de functionaliteit wil kopiëren. Wat Snapchat zo populair maakt? Je kan er foto’s en video’s mee versturen die één keer door de ontvanger bekeken kunnen worden en daarna niet langer zichtbaar zijn. De app heeft ook wel de bijnaam ‘teen sexting app’.

Niet texting, maar sexting dus: elkaar snelle foto’s versturen met het veilige gevoel dat de ontvanger hem niet kan opslaan op de telefoon. Een schijngevoel, want het kost op noch iPhone noch Android enige moeite een printscreen te maken van het scherm. Met ingang van de laatste update dit weekeinde, heeft Snapchat daar wat op gevonden. De applicatie introduceert nu ook tijdelijke video’s versturen. Daarvoor druk je niet kort op de shutter, maar houd je hem enkele seconden ingedrukt. Ook voor de filmpjes geldt dat de ontvanger die maar één keer kan bekijken. En dat is niet alles: als je als ontvanger het verstuurde bestand te kort ingedrukt houdt, mis je seconden van het filmpje die je vervolgens niet meer kan zien. Je moet een ontvangen bestand dus altijd even ingedrukt houden om zeker niks te missen. Je media kan verstuurd worden naar vrienden die worden gevonden via een optionele verbinding met je adressenlijst, of naar een gebruikersnaam die je ter plekke invoert.
Snapchat werkt anders dan de instant messaging-applicaties die je gewend bent. In tegenstelling tot WhatsApp en sms, heb je hierin niet verschillende lopende conversaties die je stuk voor stuk kan bekijken. In plaats daarvan maak je eerst een foto of video en bepaal je daarna wie hem ontvangt. Die ziet hem vervolgens verschijnen in de inbox van de app; klaar om één keer te openen. Met één druk op Clear, wist je de laatste sporen ervan op je mobiel.