Donder en bliksem kunnen er gevaarlijk uitzien en zijn het ook, maar toch hebben ze weinig invloed op de werking van een luchthaven. Alleen een hevig onweer pal boven de luchthaven kan leiden tot vertragingen: de luchthaven is immers een grote open vlakte, waar bliksem voor passagiers en personeelsleden een risico vormt.
Aan boord is de bliksem ongevaarlijk. Eens in de lucht gebruiken piloten de speciale apparatuur om de kern van een onweer te vermijden (radar). Ook de luchtverkeersleiding kan hen daarbij soms helpen.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
ja, maar soms in noodgevallen is er vertraging.