mag een medewerker op een festival mijn 'vals geld' innemen, of moet hij mij dit retourneren, zodat ik zelf aktie kan ondernemen ?

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden

Antwoorden (1)

Als een medewerker van een festival weet dat het hem aangeboden geld vals is, mag hij het zelfs nooit aannemen. De ontvanger van geld is altijd zelf verantwoordelijk voor de echtheid ervan.
Men mag zelfs nergens met geld betalen waarvan men weet dat het vals is.
De Nederlandsche Bank is wel verantwoordelijk voor de controle op het geld maar aanvaardt geen enkele aansprakelijkheid. Falsificaties die bij de bank worden ingeleverd, worden dan ook zonder enige vorm van vergoeding ingenomen.
Als iemand tijdens het aannemen van geld merkt dat het volgens hem om vals gaat, zal hij het valse geld direct teruggeven en de politie moeten waarschuwen.
Als medewerkers later ontdekken dat het geld vals is zullen zij zelf actie moeten ondernemen. Indien men weet van wie het is ontvangen zal er een politieonderzoek plaatsvinden om de proberen de herkomst van het valse geld vast te kunnen stellen.

Toegevoegd na 24 minuten:
http://wetten.overheid.nl/BWBR0001854/volledig/geldigheidsdatum_04-02-2016#TweedeBoek_TitelX_Artikel213
zie artikel 209 en 213
Hij die opzettelijk valse of vervalste muntspeciën of valse of vervalste munt- of bankbiljetten uitgeeft, wordt, behoudens artikel 209, gestraft met gevangenisstraf van ten hoogste vier jaar of geldboete van de vierde categorie.