Kun je DAB+ luisteren via internet?

Via internet kun je onder andere radio luisteren via nederland.fm ( zo goed als alle zenders). Zij maken gebruik van de extensie .fm. Is er ook al zoiets voor DAB+ (.dab+ of iets dergelijks)? of kun je dat alleen luisteren via nieuwe(re) autoradio's, wekkerradio's, draagbare radio's etc.?
Of kan je wellicht dab+ luisteren via de website van de radiozender zelf (3fm.nl bijvoorbeeld)?

8 jaar geleden
in: Muziek
5.7K
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
interessante vraag.

Antwoorden (1)

Nee, want het is niet nodig voor een hogere kwaliteit bij internet-streamen zonder de eigenaar van de stream de bitrate aanpast. Het is trouwens niet waar dat zij gebruikmaken van de "extensie .fm", dat bestaat nou eenmaal niet bij computers (zolang je geen FM ontvanger aansluit). Wel is het een achtervoegsel voor domeinnamen, eigenlijk gemaakt voor de Federale staten van Micronesië, en oorspronkelijk niet bedoeld voor
radiostations. Als je via het internet een radiostation aanzet, heeft het eigenlijk niks meer met een radio te maken. Je kan het vergelijken met een livestream van alleen muziek (sommige online-radio's hebben ook een camera in de studio hangen). De kwaliteit van proffesionele internet-radio's is zeer goed, zelfs beter dan DAB+ omdat er niks verzonden wordt door de lucht, en enkel via het internet.

Kortom, nee je kunt geen DAB+ via het internet luisteren. Wel is het van vergelijkbare kwaliteit of zelfs beter.