Waarom beginnen Engelse soapseries (bijna) altijd met de eerste aflevering als titel: (the) pilot?

Bijvoorbeeld bij Glee, Lost en Everbody Loves Raymond.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Televisie
4.8K

Het beste antwoord

De series die je noemt zijn weliswaar Engelstalig, maar sommige ervan (zo op het eerste gezicht) komen uit de USA.

Een 'pilot' is een aflevering die op proef gemaakt is.

Eerst komt degene die een serie wil maken bij degene die verantwoordelijk is voor de financiering en / of overige goedkeuring voor het maken van het programma.

Als het idee de persoon die de beslissing moet nemen aanspreekt is er de mogelijkheid dat men toestaat om ineens een geheel seizoen te maken van een serie, maar omdat dat financieel een risico kan zijn, met name als de serie niet goed bekeken gaat worden (i.v.m. reclameinkomsten die dan kunnen uitblijven) wordt vaak de beslissing genomen om een 'pilot' te laten maken.

De proefaflevering wordt dan bijvoorbeeld aan een testpubliek getoond, of zelfs op TV uitgezonden, is deze goed bekeken dan kan het zijn dat op basis daarvan toestemming gegeven wordt een volledig seizoen te maken.

Wordt de toestemming afgewezen dan komt het soms voor dat men dan bij een andere TV-zender nogmaals gaat proberen de serie gemaakt te krijgen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

pilot betekent gewoon: proefuitzending.
Dus om te kijken of de serie aan zal slaan bij de kijkers
anneliez
13 jaar geleden
Omdat de Pilot een soort testaflevering is waarmee ze langs de verschillende zenders gaan om te kijken wie er meer van de serie zou willen uitzenden.

Dat heet een pilot en is meestal de eerste aflevering.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dit zijn Amerikaanse series. Producenten verkopen nieuwe series aan TV maatschappijen op basis van de scrips. Er wordt altijd een test/pilot aflevering gemaakt. Welke aan de TV maatschappij wordt aangeboden en ter beoordeling wordt voorgelegd aan een testpubliek. Soms worden er nog veranderingen aangebracht. Soms wordt de 'pilot' voorafgaand aan de serie uitgezonden.