Waarom worden tv-rechten niet verkocht zoals bij telefoon en radio-frequencies ?

De overheid heeft veilingen die per worden gehouden om telefoon en radio-frequencies te verkopen.

Waarom is dat bij tv kanalen niet zo?

Makkelijk geld verdienen voor endemol?

Oneerlijke concurrent?

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
in: Televisie
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Er komen trouwens wat tv Frequentie's vrij . Die worden mogelijk verkocht ( geveild ?!?) om de 4g opvolger te ondersteunen ?!? Maar zoiets stond er in de krant .

Antwoorden (2)

Je hebt een onjuist beeld van zaken. Afgezien van DVB-T zijn alle TV-kanalen alleen via een kabel/vezel te ontvangen. De overheid kan alleen frequenties verkopen die door de lucht gaan.

Endemol heeft er al helemaal niks mee te maken.

Toegevoegd na 2 minuten:
Oh en over DVB-T (wat KPN digitenne noemt). Daar heeft KPN een vergunning voor tot 2017. Ik weet niet of die ooit geveild is.

http://tweakers.net/nieuws/95541/kpn-wil-ook-na-aflopen-vergunning-digitenne-blijven-aanbieden.html
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
In Nederland is het recht op de vrijheid van mening een erg groot goed. We vonden het daarom in het begin van het TV-tijdperk belangrijk dat alle politieke en godsdienstige stromingen een relevant deel van de zendtijd krijgen.
Daarom zijn er publieke omroepen opgericht. Het aantal leden van zo'n omroep bepaald het deel van de zendtijd die ze krijgen. Geheel volgens het democratisch principe.

Zou je de bandbreedte in de ether aan de mensen met het meeste geld over laten, dan krijg je niet de evenredige verdeling die men in een democratie zo belangrijk vindt. Niet iedereen krijgt dan gelijke kansen om zijn menig te verkondigen. En TV is als het om meningen gaat een belangrijk massa-communicatiemiddel.

Men vond het indertijd om die reden niet wenselijk om de frequenties met veilingen te verkopen.

Tegenwoordig spelen de commerciële omroepen naast de publieke omroepen een belangrijke rol en kan ik jouw vraag goed begrijpen, maar toch is de publieke taak nog altijd belangrijk.

Opvallend trouwens dat partijen die de democratie zo hoog in het vaandel hebben staan zo afgeven op de publieke omroep. Juist omdat deze zo belangrijk is voor een eerlijke democratie.