Klopt alles wat er gezegt word in series zoals House?

Er zijn zo van die serie's met allemaal ingewikkelde woorden waar je nog nooit van gehoord hebt, maar klopt het eigenlijk wel allemaal wat ze zeggen?

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
in: Televisie
3.8K
Antoni
9 jaar geleden
Op http://nl.wikipedia.org/wiki/House_(televisieserie) staat: "Verloop aflevering Afleveringen van de serie verlopen vaak volgens een vast stramien: - Bij een patiënt manifesteert zich een aandoening, meestal in acute vorm en levensbedreigend.
- House en zijn ondergeschikten beginnen aan de differentiële diagnose en proberen de ziekte te herkennen en te bestrijden.
- Onveranderlijk zitten zij ernaast, hetgeen blijkt uit de verslechterende toestand van de patiënt (soms juist door toedoen van de betreffende medicijnen).
- Rond de 38e minuut van een aflevering krijgt House dan een "openbaring" (meestal door iets dat totaal ongerelateerd is aan de symptomen), waarna hij de juiste diagnose stelt. Meestal gaat het om een extreem zeldzame aandoening die vrijwel geen enkele arts ooit te zien krijgt: de serie heeft wat dit betreft geen enkele medische realiteitswaarde. In drie seizoenen heeft hij slechts één maal een foute einddiagnose gesteld, onder invloed van narcotica-onthouding." Vooral de op één na laatste zin van die tekst is voor jouw vraag misschien van belang!
Ritsuka
9 jaar geleden
http://realdoctorstu.com/2011/01/19/the-top-10-medical-tv-myths/
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Nee, niet alles klopt. Hoewel House M.D. nou juist een serie is waar wel een hoop accuraat is/zou kunnen zijn. http://www.forbes.com/sites/matthewherper/2012/05/21/the-most-and-least-medically-accurate-episodes-of-house-m-d/2/ Een waarheidsserum en daarna een MRI-scan gebruiken als leugendetector zijn uitgesloten. De ziekte en het ziektebeeld komen niet altijd overeen. Aan de andere kant zijn er episodes die behoorlijk realistische ziektebeelden schetsen:
http://www.forbes.com/sites/matthewherper/2012/05/21/the-most-and-least-medically-accurate-episodes-of-house-m-d/ Het meest onwaarschijnlijke aan House is de hoeveelheid bestaande maar zeldzame ziektes hij tegenkomt. Waar ook een hoop niet aan klopt is hoe het team te werk zou gaan. https://answers.yahoo.com/question/index?qid=20090918084433AADe12v
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Ik kijk niet zo vaak naar House maar de keren die ik gekeken heb was de medische terminologie op zich correct. Er werden geen termen gebruikt die niet bestaan. Ik heb jarenlang medische brieven uitgetypt en ben tijdens de uitzendingen die ik gezien heb nooit termen tegen gekomen waar ik nog nooit van gehoord had.

Antwoorden (4)

Er zit wel een basis in wat waar is, maar een groot deel is ook om het wat leuker te maken om het te kijken
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Ja, het meeste wat er gezegd wordt in series als House klopt.

Ziekenhuisseries als E.R. en House, maar ook comedyseries als The Big Bang Theory hebben vaak namelijk deskundigen in dienst die controleren of alles wat er wordt gezegd in zo'n serie wetenschappelijk correct is. Vaak adviseren zij ook over de mogelijke dingen die gezegd kunnen worden. Hetzelfde werd gedaan bij de Nederlandse ziekenhuisserie Medisch Centrum West.

Op http://en.wikipedia.org/wiki/House_(TV_series) staat over de medische adviseurs bij House: "Lisa Sanders, an assistant clinical professor of medicine at the Yale School of Medicine, is a technical advisor to the series. She writes the "Diagnosis" column that inspired House‍ '​s premise. According to Shore [een van de uitvoerend producenten van de serie], "three different doctors... check everything we do". Bobbin Bergstrom, a registered nurse, is the program's on-set medical adviser.".

Overigens staat op de Nederlandstalige Wikipediapagina:

"Verloop aflevering

Afleveringen van de serie verlopen vaak volgens een vast stramien:

- Bij een patiënt manifesteert zich een aandoening, meestal in acute vorm en levensbedreigend.
- House en zijn ondergeschikten beginnen aan de differentiële diagnose en proberen de ziekte te herkennen en te bestrijden.
- Onveranderlijk zitten zij ernaast, hetgeen blijkt uit de verslechterende toestand van de patiënt (soms juist door toedoen van de betreffende medicijnen).
- Rond de 38e minuut van een aflevering krijgt House dan een "openbaring" (meestal door iets dat totaal ongerelateerd is aan de symptomen), waarna hij de juiste diagnose stelt. Meestal gaat het om een extreem zeldzame aandoening die vrijwel geen enkele arts ooit te zien krijgt: de serie heeft wat dit betreft geen enkele medische realiteitswaarde. In drie seizoenen heeft hij slechts één maal een foute einddiagnose gesteld, onder invloed van narcotica-onthouding."

Veel ziektes die genoemd worden in House zijn dus heel zeldzaam.
Antoni
9 jaar geleden
Castle
9 jaar geleden
+ Mooi verwoord.
kierkegaard47
9 jaar geleden
Er zijn wel meer dramaseries waarbij wetenschappers betrokken zijn die checken of bv. de terminologie op zich juist is. Maar dat is nog het makkelijkste deel, en garandeert nog niet dat alles wat er in zo'n serie gebeurt, 100% klopt met de werkelijkheid. Het doel van een dramaserie is, sja, drama. En dat betekent dat een serie zich niet snel al te snel in de weg zal laten staan door wat _feitelijk_ het meest waarschijnlijk is. Zoals je bijvoorbeeld zelf al aangeeft: er komen buitensporig veel extreem zeldzame ziekten voor in House :) Zo zou ik er evenmin vanop kijken als bv. bepaalde symptomen net wat dramatischer worden aangezet dan ze zich waarschijnlijk in werkelijkheid zouden uiten, of er bv. bepaalde zaken de eerste keer over het hoofd worden gezien die een gemiddeld competente arts wel zou oppakken, gewoon om het 'allemaal wat dramatischer te maken' (en de hoofdpersoon genialer te laten lijken).
Antoni
9 jaar geleden
@Castle, dank voor het compliment! @kierkegaard47, veel dank voor de correcte aanvulling!
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
+1 (kan geen plusjes geven)
Antoni
8 jaar geleden
@Lotus20, dank je wel!
De medische achtergrond in House klopt half.

Er worden geen niet-bestaande diagnoses gebruikt; maar veel diagnoses zijn onwaarschijnlijk, of passen maar half bij de symptomen. Er zijn dan ook genoeg hoekjes van het Internet die het medische aspect van elke episode heel kritisch bespreken. Zie link voor voorbeeld (tweede link: bespreking aflevering 2.2: 'The medicine was extremely questionable. If Andie has a tumor in her heart large enough to lower her oxygenation and damage her mitral valve, then it definitely would be seen on an echocardiogram, CT or MRI; it wouldn’t show up for the first time during surgery. ')
9 jaar geleden
Volgens mij bestaan de behandelingen en ziektes en onderzoeken wel echt.