Waarom rtl?

rtl is van luxenburg radio en televisie.
maar wij hebben er nederlandse zenders van?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Televisie
3.1K
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Goeie vraag PrutsEinstein ! Leuke vraag ook :-)

Het beste antwoord

Het was toentertijd zo rond 1988 verboden om commerciële televisie uit te zenden via een Nederlandse rechtspersoon, daarom werd een u-bocht constructie bedacht via Luxemburg om toch programma's uit te zenden. De presentatoren deden veelal voorkomendat ze in Luxemburgse studio's zaten maar ze zaten gewoon in Aalsmeer, alleen het signaal liep via Luxemburg.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ja, dat was ook zo ja. Dat was lang geleden.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
+ Ik kan me het begin ervan nog goed herinneren ;-)

Andere antwoorden (4)

RTL Group SA (RTL is een afkorting van Radio Télévision Luxembourg) en is de grootste Europese exploitant van commerciële radio- en televisiestations.

Het bedrijf is eigenaar van 45 televisie- en 32 radiostations in 11 landen, waaronder dus ook in Nederland. Het topmanagement zit dus in Luxemburg.

Toegevoegd na 2 minuten:
Op bijgaande link staat een overzicht van alle zenders per land.

En om misschien een specifieker antwoord te geven: RTL is een commerciële zender en krijgt dus inkomsten van de Nederlandse zenders. Zo lang die winst maken zal het moederbedrijf het een worst wezen in welke taal ze uitzenden.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Vroeger had Nederland een gesloten omroepbestel. Commerciele omroepen mochten vanuit NL niet zenden. Vanuit het buitenland mocht dat wel, en dat deed RTL dus.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
In 1979 bedacht een illegale zeezender een constructie om toch "legaal" reclame uit te kunnen zenden. Ze zetten in Italië een legale radiozender op voor Nederlandse toeristen en ze zonden Nederlandse reclames uit ( in Italië) .
Volkomen toevallig kwamen de bandjes die van deze radiozender waren opgenomen , terecht op de zeezender radio "Delmare". Delmare overleefde de zomer van 1979 niet, wegens onvoldoende financiering , maar het idee bleef hangen...

Tien jaar later bedachten de Nederlandse tv- zenders - in - oprichting TV10 en RTLVeronique hetzelfde trucje. TV10 was echter van plan met studio's en kantoren in Nederland via het buitenland uit te zenden.
RTL Veronique was van plan zich in Luxemburg te vestigen en onderdeel te worden van RTL Luxemburg . Dezelfde U- bocht als TV10 , maar formeel een buitenlandse zender.

TV10 mocht niet in verband met de Nederlandse omroepwet die Nederlandse commerciële omroep verbood. RTL Veronique mocht wel , want was officieel een buitenlandse zender met een Nederlandstalige tak.

De rest is geschiedenis. RTL Veronique werd RTL 4 en later volgden 5 , 7.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
omdat de bestaande omroepen eind jaren 80 via hun vertegenwoordigers in Den Haag commerciele concurrenten tegen wilde houden. dit lukte niet door de Luxumburg constructie.
doordat de winst steeds is Luxemburg werd belast zijn we honderden miljoenen euro's misgelopen, maar daar hoor je niemand over.