Waarom hoor ik het VERSCHIL tussen VALS en ZUIVER zingen niet Terwijl i niet doof ben ...?

muziek

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
3.8K

Antwoorden (9)

waarschijnlijk heb je er net als ik te weinig verstand van.
ik hoor het ook pas als het echt heel heel heel heel vals is.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Je moet eerst leren het te horen en het onderscheid te maken...

Zoals alles moet je eerst weten dat het is voordat je weet wat het is...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik wil wel even langskomen om een stuk voor je te zingen hoor, dan heb je direct een goed referentiekader voor wat echt vals is.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Een onvoldoende muziekaal gehoor.
Veel mensen kunnen totaal niet horen of de muziek vals is.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ieder stel hersenen kan worden getraind in bepaalde vaardigheden. Maar niet elk stel hersenen heeft dezelfde aanleg voor dezelfde vaardigheden.

Zo kunnen de meeste mensen een VALS schilderij niet onderscheiden van een ECHT schilderij. Toch zijn er die het wel kunnen en deze vaardigheid ontwikkeld hebben.

Er zijn voorbeelden van autistische mensen bekend die bijna niets kunnen, maar 1 ding ontzettend goed kunnen.
Kijk maar eens de film "Rainman".

Waarschijnlijk kun je het onderscheidingsvermogen nog best wel verbeteren.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Men heeft het altijd over muzikaal gehoor maar misschien zou muzikaal inzicht (inhoor bestaat nu eenmaal niet) een betere term zijn. Muzikaliteit heeft maar weinig met een goed gehoor te maken. Zelf ben ik zo lang als ik me kan herinneren wel muzikaal geweest en volgens mij kon ik als kleuter al aardig zuiver zingen. Het is gewoon een talent zoals ruimtelijk inzicht dat is; als je het hebt hoef je niet veel te oefenen om het te verbeteren en hoor je heel snel of iets zuiver is of niet. Mijn oren zijn de laatste tien jaar flink achteruitgegaan (fluittoon) maar ik hoor nog even goed of iets vals is of niet.
Soms ook vervelend; ik hoor ook de kleinste foutjes in een verder prima uitvoering.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dat wordt 'toondoof' genoemd.

Muzikaal gehoor is gedeeltelijk een kwestie van talent, maar gedeeltelijk ook aan te leren. Wat 'zuiver' en 'vals' is, is namelijk gedeeltelijk kwestie van conventie (iemand heeft ooit bedacht om de verschillende noten van een toonladder een bepaalde afstand van elkaar te geven).

Het is vaak moeilijker om van jezelf te horen of je zuiver zingt (het geluid kan in je hoofd vervormd zijn en dus anders klinken dan daarbuiten) dan van anderen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
De toonhoogten zijn bepaald niet arbitrair. Westerse muziek is eigenlijk pure wiskunde. Er zijn behoorlijk wat muziek theoretici die zich daar mee bezig gehouden hebben maar zelfs andere toonsystemen hebben een wiskundige onderlegging.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik zei dan ook niet 'arbitrair' maar 'conventie'. Toonsystemen hebben inerdaad een wiskundige basis. Maar er zijn wel verschillende toonsystemen (en ongetwijfeld nog meer toonsystemen mogelijk) en welk toonsysteem je gebruikt, heeft invloed op wat je wel of niet 'vals' vindt.
Kwestie van training en aanleg, een vreemde taal hoor je wel maar versta/begrijp je in het begin ook niet, na training zul je de verschillende woorden gaan ontdekken en begrijpen, bij de een gaat dat sneller dan de ander. Kwestie van aanleg en soms wilskracht. Zo gaat het ook bij muziek.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Je hoeft niet doof te zijn om toondoof te zijn. Niet iedereen heeft een even nauwkeurig toongevoel. Voor een heel groot deel is dat best nog te trainen en sommige mensen hebben van nature het talent dit te onderscheiden waar sommige mensen zullen het nooit horen.