Hoe ziet cola zonder kleurstof eruit?

Toegevoegd na 42 minuten:
Edit,

Maar ik heb ook wel gezien dat ze blauwe cola verkochten.

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Dranken
27.6K
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Misschien rare vraag hier,
maar waar verkochten ze die blauwe cola ookalweer?
ik zag ze ooit bij de spar.
Verder nooit meer ergens.
Alsof het van de aardbodem verdwenen is...

Het beste antwoord

De oorspronkelijk kleur van cola was groen. Dit werd ook een tijdje in deze kleur verkocht maar in 1887 werd er karamel aan toegevoegd om de bruine kleur te creëren. Dank voor de vraag weer een grappig feitje geleerd :-)

Toegevoegd na 1 minuut:
Kortom het antwoord is groen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Leuke link
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Volgens mij komt de groene kleur doordat het een extract wordt gebruikt van coca bladeren. Gek genoeg wordt er op de volgende vraag beweerd dat dit niet zo is: http://www.goeievraag.nl/vraag/ergens-ter-wereld-cola-coca.10964 Terwijl andere artikel dat tegen spreken: http://www.oxfamsol.be/basta/Coca-is-geen-cocaine-Coca-Cola-ook,812.html http://static.rnw.nl/migratie/www.wereldomroep.nl/actua/nl/coca-zonder-cocaine-redirected Kortom, als het populaire drankje een aftreksel is van bladeren en er aanvullend de kleurstof Caramel aan wordt toegevoegd (E150D) ben ik het met Anne eens dat na het verwijderen van deze kleurstof het drankje zijn oorspronkelijke kleur terug krijgt van het aftreksel.

Andere antwoorden (5)

Als spa groen?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Denk een beetje als slootwater: soort van bruinig
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Als ALLE kleurstof er uit wordt gehaald dan hou je geen kleur meer over ;o) In Cola wordt caramel voornamelijk als kleurstof gebruikt.

Als je alle kunstmatige kleurstoffen eruit haalt wordt het een ander verhaal. Ik denk trouwens niet dat er in Coca Cola kunstmatige kleurstoffen in zitten. Er zitten sowieso geen kunstmatige smaak- en geurstoffen in volgens de fabrikant.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
AWM
14 jaar geleden
Klopt als een bus.(cola)
transparant, zonder kleur, net water.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
we zullen dit antwoord nooit exact weten omdat coca cola alles geheim houd.