Zoete witte wijn

Wat is nou een echte lekkere zoete witte wijn?
maar dan ook echt zoet. Ik bestel dat best vaak als ik ga uit eten, of ga stappen. Maar niks is zoet genoeg

Toegevoegd na 9 minuten:
De prijs klasse maakt mij niet zoveel uit. Als het maar lekker zoet is

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Dranken
12.8K

Antwoorden (12)

Neem een dessert wijn die is zoet genoeg dat je tanden er bijna bij uitvallen
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Proef eens een muscatwijn!
Niet goedkoop, maar de smaak is bijzonder zoet, honingachtig en zacht. Het plakt op je lippen en is heel zacht.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Vraag een dessertwijn, bijvoorbeeld van de Muskaatdruif, ik heb daar nu een fles van staan: 'Muscat de faint Teau de Minervois', gewoon bij de AH te koop voor ongeveer 7 euro.

Maar het kan nog goedkoper. Canei en Lambrusco zijn hele zoete wijnen die gewoon in de supermarkt te koop zijn en maximaal 3 euro.

Tijdens het uitgaan heb je vaak minder keuze, vraag dan een échte zoete dessertwijn. Als je dan nog niet zoet genoeg hebt, hebben zij gewoon een slecht assortiment, of eet jij de hele dag chocola.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dit is wat we in Frankrijk veel drinken:

Soorten:
* Rivesaltes ambré wordt gemaakt van witte druiven en krijgt zijn kleur van de lange houtrijping, prima natafel- en kaaswijn. Kan cognac of armagnac na het eten vervangen.
* Rivesaltes tuilé wordt gemaakt van blauwe druiven, eveneens met lange houtrijping. Plus lange lagering. Lang is hier 10, 20, 30 en meer jaren. De oudere wijnen kunnen erg sterk zijn.
* Rivesaltes blanc sec,
* Rivesaltes rouge

In hoeverre in Nederland te krijgen in restaurants, dat weet ik niet.
Maar je kunt er naar vragen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Annswers
13 jaar geleden
Woon je in frankrijk momo?
Ik zou zeggen 'eiswein' is een hele zoete duitse wijn van bevroren druiven.
Je tanden blijven nog net zitten....;-)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Vraag bij de slijter eens naar een beaumes de venise, veel zoetere wijn zul je niet vinden. Het is wel een dessertwijn en eigenlijk niet geschikt als doordrinker tijdens het stappen. Het is wijn van de muskaatdruif en die is over het algemeen erg zoet.

Met een bubbeltje erin kun je Asti of een zoete prosecco proberen. Door de bubbel smaakt het minder zwaar.

De Duitse wijnen waar 'lieblich' op het etiket staat kun je ook een keer proberen.
13 jaar geleden
Liebfraumilch, dat wordt verkocht in pakken van 1 liter, zeer goedkoop, zeer zoet en zeer lekker :)
Of Spätlese, dat wordt verkocht in flessen bij de Aldi, ook zeer goedkoop, zeer zoet en zeer lekker :)

Vaak is het; hoe goedkoper, hoe zoeter!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Probeer eens Graafse superieur, kan je gewoon in de supermarkt krijgen als het goed is voor een prikkie.

En anders Samos, dat is een Griekse wijn wat moelijker te krijgen maar sommige slijterijen hebben hem wel staan en anders als je in een stad woont, heb je vast wel een mediteraanse Griekse winkel waar je deze overigens wat goudkleurige wijn kunt krijgen.
Deze kost zo'n 7-8 euro.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Probeer Estrella eens. Een zoete witte wijn (Moscatel) uit Valencia. Te koop bij de Hema. In een matglazen fles. Wijnschrijver Hubrecht Duijker was ook gecharmeerd van deze zuivere zoete witte wijn, die een hele goede prijs-kwaliteit verhouding heeft. Kijk hier maar eens: http://www.hema.nl/nl-nl/winkel/wijn/wit/estrella-(17370416).aspx
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Stap eens een Chinees restaurant binnen en vraag daar naar een fles Chinese, zoete witte wijn. Deze is echt super zoet!

Hebben ze meer dan één soort, dan kun je ook eerst een enkel glas bestellen aan de bar om te proeven. Of bij een maaltijd in het restaurant proberen welke het lekkerst is.

Zover ik weet niet te koop bij slijters / supermarkten, maar absoluut een aanrader als je van echt lekkere zoete witte wijn houdt. Schaam je niet om gewoon een fles (of twee) daar te kopen, ze verkopen het graag hoor.

Meestal tussen de 6 - 10 euro per fles.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Franse wijn uit de streek Banyuls

Roumani Doré
dat is een heerlijk zoete wijn..
ik lust dus echt geen witte wijn..maar deze..daar moet zelfs ik mee oppassen;)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
De Graves Superieur is lekker zoet.