Kraanwater beter dan spablauw?

Ik hoorde dit maar betwijfel het heel erg. Kan iemand mij vertellen waarom dit gezonder zou zijn?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Dranken
4.8K

Antwoorden (8)

Kraanwater is niet beter voor je gezondheid dan SPA.
Het is ongeveer gelijk aan elkaar.
Het is wel beter voor het milieu en je portemonnee.
In een Australische stadje is onlangs flessenwater verboden om milieuredenen.
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
De bron van mineraalwater bevond zich IN dat stadje. Een groot bedrijf wilde water uit die bron halen, het water met grote tankwagens naar een stad vervoeren, het daar in flessen stoppen, en die flessen dan terugtransporteren naar het stadje. Daar waren de inwoners tegen. De enige manier waarop ze dit konden tegenhouden, was het verbieden van flessenwater in dat stadje. Dat hebben ze dus gedaan - en daarmee hebben ze zichzelf tot wereldnieuws gemaakt.
Zo erg is het gelukkig niet ; het komt er eerder op neer dat spa blauw beslist niet gezónder is dan kraanwater, maar je gaat er ook niet dood van ofzo hoor. Het maakt eigenlijk weinig uit wat je drinkt ;in dit geval geldt redelijk dat water is water.

De claims van veel mineraalwaters lijken echter te suggereren dat ze beter voor je zijn dan water zo uit de kraan. In Nederland gaat dat echter beslist niet op ; daar is flessenwater niks anders dan gewoon een heel heel duur gelijkwaardig alternatief voor leidingwater, en lang niet altijd lekkerder.

Toegevoegd na 46 seconden:
Het is vooral veel gezonder voor je portemonnee, en als je al die lege flesjes bij elkaar optelt die je tegenwoordig werkelijk overal ziet rondzwerven, vraag je je eerlijk gezegd af waarom het eigenlijk nog niet gewoon verboden is.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
omdat aan kraanwater hogere eisen gesteld worden door de overheid betreffende zuiverheid zowel op bacteriologisch als chemisch gebied. daarbij is kraanwater altijd vers en koel en spa blauw kan wel een jaar of langer in het bekende plastic flesje gezeten hebben.tel daar de prijs nog eens bij op,dan weet je dat de prijs kwaliteitsverhouding voor spa blauw totaal slecht is.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Spa Blauw komt uit de waterbron bij Spa. En kraanwater komt voor het grootste deel in Nederland uit de waterbron bij Utrecht. Dus het is geen van beide beter, of slechter maar gewoon vergelijkbaar met elkaar...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
kraanwater word in nederland op vele plaatsen gewonnen en niet centraal in Utrecht en niet alle kraanwater komt uit de bodem,dit is afhankelijk van de regio en loopt uiteen van oppervlakte water uit rivieren tot grondwater uit bodemlagen op grote diepte.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
En ik ken zelfs hotels in Benidorm die van zeewater zuiver schoon drinkwater maken...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
ja hoor omgekeerde osmose of hyperfiltratie doe ik zelf ook
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik gebruik mijn RO filter toch voor heel andere doeleinde. Want goed osmosewater is volstrekt smakeloos. Dan toch maar liever dat kalkwater uit Maastricht...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Osmosewater, gedestilleerd water - het is beide zo ongelooflijk zuiver, dat het nergens naar smaakt - en daardoor "slecht" smaakt. Water moet juist onzuiverheden bevatten om lekker te smaken.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dat had ik toch al gezegd? Anders had ik dat RO filter om het toch al zuivere kraanwater te deminiraliseren echt niet nodig...
Kraanwater is net zo schoon en gezond als flessenwater, al dan niet gezonder! Kraanwater is het best gecontroleerde levensmiddel van ons land en er worden hogere eisen gesteld aan dit water dan aan bron- en mineraalwater.

Het grote verschil tussen kraan- en mineraal/bronwater zit dus eigenlijk gewoon in de prijs. Kraanwater is vierhonderd tot duizend keer goedkoper dan flessenwater.

Het enige argument dat nog te bedenken valt om toch water in een flesje te kopen, is als het gaat om de smaak. Ok, de smaak van het kraanwater per regio kan verschillen. Je hoeft geen bron- of mineraalwater te drinken omdat het gezonder of schoner is.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Nederlands kraanwater behoort tot het beste van de wereld. Er zijn genoeg landen waar dit anders is en waar ik nee! zou antwoorden op deze vraag.

Een gemiddelde Nederlander proeft het verschil tussen een koud glas Spa Blauw of kraanwater nauwelijks of niet, dat zegt al veel. Dus tap lekker uit de kraan, een stuk voordeliger en net zo gezond.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Pin me niet vast op de exacte aantallen maar bronwater hoeft maar 7 testen te ondergaan en kraanwater 70. In die zin is kraanwater gezonder. Dit las ik een keer (op internet?) over de watermaatschappij.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Kraanwater is veilig. Bronwater is veilig. Voor beide gelden strenge eisen. Beide worden door diverse keuringsdiensten getest.

Kraanwater moet echter aan veel meer eisen voldoen dan bronwater. Er is dus bronwater dat zou worden afgekeurd als het uit de kraan zou komen. Omgekeerd zou kraanwater altijd worden goedgekeurd als het uit een flesje zou komen. In die zin is kraanwater dus sowieso beter (in de zin van: veiliger, gezonder) dan bronwater.

Kijk eens op je waterrekening, of op de site van je watermaatschappij, wat kraanwater per liter kost - of per kuub, da's 1000 liter.

Vergelijk dat eens met de kosten van dezelfde hoeveelheid spa blauw.

Het prijsverschil is gi-gan-tisch!

Dat komt voornamelijk door de hoeveelheid energie die moet worden besteed aan het produceren van spa blauw. Denk daarbij aan het opvangen van het water, het maken van de flesjes, het vullen van de flesjes, transport, de distributie - dat kost een hele hoop energie. Dat betekent dat het prijsverschil direct aangeeft hoe milieubelastend het is.

Toegevoegd na 4 uur:
Een aantal jaren geleden werd het afgeraden, mineraalwater te gebruiken voor de bereiding van voedsel voor baby's en kleine peuters. Sommige mineraalwaters bevatten zoveel mineralen dat die kleintjes een gevaarlijke overdosis zouden kunnen krijgen.

Ik weet niet of dat nog steeds zo is.