Zijn cola light en cola zero ongezond?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Dranken
58.9K
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
Geloof deze 'deskundigen' maar niet tegenwoordig is alles zogenaamd kankerverwekkend.

Antwoorden (11)

ja, cola is slecht voor je tanden maar zolang je er niet teveel van drinkt is het niet zo erg. Maar bij cola light en cola zero zit een suiker vervangende stof die kanker kan verwekken.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Hier zijn verschillende meningen over, maar het wordt steeds bekender dat kunstmatige zoetstoffen ongezond zijn en zelfs kankerverwekkend zouden zijn. Het hangt er vanaf hoeveel cola je drinkt. Een glas zal best meevallen, maar drink je een liter dan wordt het al een ander verhaal.

Kijk hier eens, een dergelijke vraag is al eerder gesteld. http://www.goeievraag.nl/vraag/cola-light-drinken-ongezond.3176
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Daar zijn de meningen over verdeeld. Een stof die word gebruikt om de light producten zoet te maken heet aspartaam. Een vrij beruchte stof, aangezien veel mensen beweren dat het kankerverwekkend zou zijn. Nou zijn hier veel meningen over verdeeld dus het juiste antwoord zal ik ook niet kunnen geven. Wel denk ik dat alle E stoffen niet echt gezond zijn, aangezien deze niet natuurlijk zijn (maar dit is een mening).
http://www.aspartaam.com/
http://mens-en-gezondheid.infonu.nl/diversen/54990-schadelijke-e-nummers.html
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Er zijn meerdere als E-nummer geregistreerde stoffen waar ik niet buiten zou kunnen, laat staan willen. De twee bronnen die je noemt zijn bepaald geen toonbeeld van objectiviteit.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Een E-nummer is niets anders dan dat de stof voorkomt of voorkwam (als de stof niet meer op de meest actuele lijst staat, behoud de stof gewoon zijn"nummer") op de EU lijst van toegestane additieven.
Cryofiel
12 jaar geleden
Een E-nummer is een stof die is toegestaan, en die veilig is. Keukenzout zou bijvoorbeeld nooit een E-nummer krijgen: veel te gevaarlijk. Voorbeelden van stoffen met E-nummers zijn E300 (vitamine C) en E948 (zuurstof). Ook citroensap heeft een E-nummer. E621 is bijvoorbeeld natriummonoglutamaat. Dat klinkt eng, maar deze stof komt van nature voor in kaas, tomaten, sardientjes en moedermelk. Je wilt toch hopelijk niet serieus beweren dat je vitamine C, zuurstof, citroen, kaas, tomaten, sardientjes en moedermelk wilt verbieden?
Er zit als suikervervanger aspartaam in, dat is slechter voor je tanden dan suiker. Maar als jd bijvoorbeeld zoals ik Diabetes (suikerziekte) hebt dan is suiker weer minder goed voor je lichaam.
Je kan gewoon Cola light en zero drinken maar poet wel goed je tanden!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Cola is sowieso al slecht voor je gebit en als je dan kijkt wat de ingrediënten zijn dan kom je vaak een stof tegen E951 wat aspartaam is en dat is kankerverwekkend
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
met een rietje is dit opgelost
Of er nu wel of geen suiker in cola zit; het is en blijft een chemisch drankje met sterke zuren en veel suiker of chemisch zoet. Er zijn aanwijzingen dat niet alleen suiker maar ook kunstmatige zoetstoffen een bijdrage leveren aan overgewicht. Daarom heeft cola per definitie een negatief effect op je gezondheid.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Alle cola's zijn ongezond. Dat is zeker. Cola Light en Cola Zero zijn op het eerste gezicht niet zó ongezond, want er zitten geen suikers meer in. Maar door dat je minder suikers binnenkrijgt als je de Light of Zero drinkt, snoep je van iets anders meer om die verloren suikers te vergoeden. Dus in een niet-rechtstreeks verband zijn ze wel ongezond. Stond eens in de krant.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
In Cola zero/light zitten minder calorieën. dan in echte cola.

Alleen hebben ze inplaats van suiker en smaak en zoek stoffen bijgedaan. wat zeer slecht is voor je gezondheid. drink daarom cola altijd met maten drink gewoon 1 á 2 glasjes (0.5L) per dag
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Frisdranken zijn altijd niet goed voor je, het is slecht voor je tanden ook al is het cola light of Zero
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
cola light en cola zero zijn niet gezond, maar zeker ook niet ongezond. Het meest ongezonde erin is het koolzuur, dat is niet goed voor je slokdarm en je maag. De overige stoffen in cola breekt een gezond lichaam snel af, en zijn dus niet gevaarlijk
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Cola light en Cola zero zijn dikmakers en tip: poets nooit je tanden na het drinken van een glas Coca Cola! Het glazuur van je tanden wordt verwijderd, voor altijd! Veel mensen drinken het goedje gretig zonder te beseffen welke schade Cola binnen in ons lichaam aanbrengt. Het onttrekt calcium aan onze botten en is het is waarschijnlijk de belangrijkste oorzaak van het toenemende aantal gevallen van osteoporose.

Toegevoegd na 1 minuut:
Niettemin is het een heerlijk drankje, wat ik ook graag drink. Maar ik doe het met mate.