Wanneer je een glas water een nacht laat staan, zie je de volgende dag dat er luchtbelletjes zijn ontstaan in het glas water. Hoe kan dit?

Het water is gewoon kraanwater

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Dranken
1.8K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Als je het water in het glas schenkt, word een beetje lucht in het water opgenomen (door de 'turbulentie'). Als het een tijdje stil staat gaan de luchtmoleculen die elkaar raken aan elkaar zitten en onstaan er bubbeltjes.
De lucht zat er dus al in, maar de bubbletjes onstaan pas na een tijdje stil staan en het water opwarmt

Het beste antwoord

gassen lossen beter op in koud water dan in warm water. Wanneer de omgevingstemperatuur warmer is dan het water zal het water langzaam gas afgeven

Toegevoegd na 52 seconden:
naar gelang te temperatuur van het water stijgt.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Door de kamertemperatuur gaat het verdampen, maar niet veel.