Dat ligt er net aan wat voor thee het is. Er zijn theesoorten met veel looizuur en die herken je aan een soort laagje dat er op gaat drijven. Indien je die drinkt zal je merken dat hij erg bitter smaakt.
Groene thee's zou ik helemaal niet bewaren. Dat kan zelfs werken als gif omdat er vaak smeerwortel door vermengd is. De stoffen hierin zijn niet goed voor de lever.
Bekijk dus eerst goed of smeerwortel een bestanddeel is van de groene thee.
http://www.skepsis.nl/kruiden.html

Groene thee bevat ook looizuur. Hierop zal dan ook het soort 'roestlaagje' gaan drijven. Alleen de groene thee gemaakt van de Calli en Fortune theeplant, bevat geen looizuur omdt deze niet gefermenteerd zijn.
In de thee's van bijv. Zonnatura zit geen looizuur.
Kruidenthee's zijn daarom ook lichter van kleur dan looizuurhoudende thee. Die kan je dan ook rustig 2 dagen bewaren. De werking zal alleen wel verminderen.
De groene en zwarte thee zitten vol tannine die voor het looizuur zorgt.
Wil je zo'n soort thee later koud kunnen drinken, laat hem dan niet lang trekken. In de eerste 2-3 min. lossen eerst de geur, smaakstoffen en opwekkende stoffen op, Als je de thee langer dan 5-6 min. laat trekken lossen de looisstoffen op en die zorgen dan voor het 'vol' gevoel.
Omdat dit bij sommige mensen voor constipatie zorgt (looistoffen werken nl. op het maag-darmstelsel)doen zij er vaak een scheutje melk bij.
amc
11 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Mits koel bewaard kun je dat wel 2-3 dagen drinken, het is tenslotte gesteriliseerd water nu