Drank wordt vanaf 18 jaar, als je vóór het moment dat de wet ingaat 16 wordt, mag je dan wel alcohol blijven kopen?

Ik hoorde het iemand zeggen. Is dat waar?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Dranken

Antwoorden (2)

nee, dat mag niet! Alcohol is dan verboden voor alle mensen onder de 18 jaar. Het maakt dan niet uit of je al voor de wet inging 16 bent geworden of niet.

Wel mag je als je 16 bent geworden drinken tot dat de wet ingaat.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
-, je mag ook nog alcohol blijven drinken nadat de wet is ingegaan. Winkeliers mogen het jou alleen niet verkopen. Het is dus niet verboden om het te drinken, het is wel verboden om het aan minderjarigen te verkopen.
Als je 16 wordt voor de wet ingaat zou het mogen maar na dat de wet is ingegaan niet meer en zou je tot je 18de van de drank af moeten blijven.
Als je 16 wordt voor de wet ingaat (1-1-2013) zou ik met nadruk adviseren om met mate te drinken, omdat het voor 16 jarige veel slechter is, die sneller alcoholvergiftiging oplopen en ook sneller verslaafd raken.