Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Hoe lang blijft een fles alcoholvrije drank goed?

Stassen degré zéro bosvruchten van 2008 ongeopend

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Dranken
10.2K

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Antwoorden (3)

ik zou zeggen een jaar maar maak hem open en ruik en kijk of dat ie troebel of helder is maar ik zou zeggen weg ermee
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Waarschijnlijk jaren mits goed afgesloten. Maar 4 jaar is toch wel erg lang.

Er is een heel simpele regel die je ook bij voedingsmiddelen kunt toepassen (geen bederfelijke waren zoals vlees en zuivelproducten). 1. bekijk hoe het er uitziet , ziet het er niet erg vreemd uit dan 2. ruik er aan en als het niet muf ruikt of stinkt 3. een beetje proeven.
Maar wanneer je het niet vertrouwt bij elk van de stappen hiervoor dan gewoon weggooien.

Men kan met zijn zintuigen over het algemeen heel goed beoordelen of een product nog goed is. Ik heb ooit een programma op de tv gezien waar een bekende kok met allerlei producten die ver over de datum waren een smakelijke maaltijd in elkaar draaide.

Het is in GV al dikwijls aan de orde geweest. De gemiddelde consument is veel te veel gefocust op de (t.h.t.) tenminste houdbaar tot datum, die wordt door de fabrikant bewust veel te krap aangehouden. Dan gooit de consument lekker snel goede producten weg en koopt veel te snel nieuwe. Iets anders is de (t.g.t.) te gebruiken tot datum. Die moet je wel zoveel mogelijk aanhouden. Een paar dagen overschrijding in een goed afgestelde koelkast is niet erg.
(Lees meer...)
11 jaar geleden
Als je de fles open maakt en opdrinkt heb je niet veel kans op schade.
Daarbij ga ik er wel van uit dat de fles steeds goed is afgesloten geweest. De dop kan bijvoorbeeld iets zijn gaan roesten en dat zie je dus niet goed.

Of het dan nog lekker is, is de vraag.
Bij elke drank heb je niet alleen te maken met bederf door bacteriën maar ook met andere processen. Allerlei chemische processen die heel langzaam gaan en de smaak beïnvloeden kun je niet zien en zijn over het algemeen ook niet schadelijk.
Je kunt het dan wel proeven en ruiken.

Als je in de winkel kijkt zie je voor dergelijke producten vaak een houdbaarheidstermijn van maximaal drie jaar. Zit je daar iets over heen, dan is er vaak nog niets aan de hand.
2012-2008 = 4
Heb je het nu echt nodig en kun je niet meer naar de winkel, dan zou ik het gewoon gebruiken.
Als je het nu niet nodig hebt, zou ik de fles openen, ruiken, proeven en de rest weggooien.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Weet jij het beter..?

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

0 / 2500
Gekozen afbeelding