waarom ontploft een fles champagne ineens?

mn zus woonde in een studenten container woning en ineens ontplofte er een champagne fles die ongeopend in een open kast stond

9 jaar geleden
in: Dranken
8.2K
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Hoi 19belle87, was dit een fles echte Franse Champagne? Dan is de kans zeer groot dat, wanneer je het bovenstuk waar de kurk dus nog op zit terugbrengt naar de slijter, je minstens een nieuwe fles krijgt. En is er schade dan is het onder sommige omstandigheden mogelijk om die via de verzekering terug te krijgen. Denk aan verwondingen door glasscherven.
Ook als het een fles ' schuimwijn maar geen Champagne' was zou ik dit zeker terugmelden bij de slijter/ de winkel waar de fles is gekocht.
de in de antwoorden gegeven verklaringen zijn correct, maar doorgaans zal er toch ' iets' gebeurd zijn om de fles te laten klappen. Bijv. dat iemand stevig een deur dichtdoet, of dat de zon er net op is gaan schijnen... Maar ook dan hoort de fles niet te klappen. Als iemand hem heeft laten vallen is het anders maar meestal zie je dat aan het soort breuk. Benieuwd hoe dit verder gaat, ik vind dit een Goede Vraag en ik ga hem Volgen.

Het beste antwoord

Om champagne te maken heb je te maken met een fermentatie proces waarin gist de suikers omzet in alcohol en daarbij kooldioxide produceren, bij de duurdere flessen zoals Moët & Chandon of Dom Perignon worden de flessen gekeerd met de hals naar beneden, en wordt de hals bevroren en komt het hele bezinksel als ijsprop naar buiten, wordt er nog een beetje suiker toegevoegd om een klein beetje te fermenteren. Nu bij de iets goedkopere flessen champy kan dat prijstechnisch niet, dus wordt het gefilterd en met CO2 op druk gebracht zoals bij frisdrank, als het fermentatie proces niet goed is afgerond(ze willen de flessen zo snel mogelijk op de markt) dan kan er een explosieve situatie ontstaan. Echter de EU regels zijn strikt wat betreft de sterkte van de flessen, maar misschien heb jij een fles met een klein foutje(haarscheurtje of kras in het glas) gekregen en in combinatie met een niet goed afgeronde fermentatie kan de fles spontaan ontploffen....
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Er zit CO2 in champagne en als de fles geschud wordt dan komt er veel CO2 gas vrij en als er dan in de fles een zwak punt zit dan breekt de fles daar.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Stond in de kast....
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Je kunt de fles toch een keer geschud hebben en daarna in de kast zetten?
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Dan schrijf je iets van: Heb ik stevig geschud en toen in de kast gezet waarna deze ineens spontaan explodeerde.... Weet overigens niet wat die studenten container woning met die spontane ontploffing te maken heeft....