Wat is het minst slecht voor je? Een blikje Energy drank of een blikje Cola?

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
in: Dranken
22.2K

Antwoorden (4)

Het is mij niet duidelijk waarom de vraag op dit moment bij 'alternatieve geneeswijzen' staat ingedeeld. Het enige wat ik in dat opzicht weet is dat sommige mensen bij buikloop baat hebben door cola te drinken.

Een blikje cola is minder slecht dan een blikje energiedrank. Tenzij die energiedrank genuttigd wordt na een zware sportieve prestatie, want dan kan het goed dat jouw lichaam die oppepper gewoon nodig heeft. Maar puur als dorstlesser is cola beter. Het allerbeste is natuurlijk gewoon puur kraanwater.
Amadea
9 jaar geleden
Geen van beide is echt gezond natuurlijk, maar ik zou voor het blikje Cola gaan.
Dat is gewoon suikerwater met een klein beetje cafeine erbij.
Energy drink bevat veel meer cafeine, en ook nog eens taurine en andere stoffen die niet zo goed zijn voor je lichaam.

Toegevoegd na 1 minuut:
geen van beide bevatten echt nuttige stoffen voor je lichaam (behalve de suiker voor energie), maar als je moet kiezen, zou ik de cola nemen.
Ritsuka
9 jaar geleden
Een blikje cola is duidelijk minder ongezond als een blikje energiedrank, al bevat cola ook veel suiker wat niet bijster gezond is.

De specialisten vinden het onbegrijpelijk dat jongeren onder de achttien jaar geen alcohol meer mogen drinken in een café maar wel zonder moeite aan energiedrankjes kunnen komen.
Op blikjes zou bijvoorbeeld een waarschuwing kunnen komen. Ook moet er meer onderzoek komen naar het effect van het drinken van veel energiedrankjes.

Eerder waarschuwde de GGD ook al voor het gevaar van energiedrankjes. De gezondheidsdienst pleit ervoor dat de drankjes voortaan alleen nog in speciaalzaken verkrijgbaar zijn. Kinderen zouden er daardoor minder snel aan kunnen komen.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Je moet naar de feiten kijken en niet naar meningen of gevoelens over energiedrankjes. Vergelijk 100ml Red Bull Classic met 100ml Coca Cola Classic, en kijk naar de ingrediënten.

Wat is slecht voor je? Suiker, cafeïne en hulpstoffen zijn slecht voor je, in grote hoeveelheden. Cola bevat nagenoeg evenveel suiker als Red Bull, ongeveer 27mg. Ter vergelijking, chocomelk bevat méér suiker (29mg) dan beide. En sinaasappelsap bevat evenveel suiker als beide. Chocolade bevat twee tot drie keer zoveel suiker dan cola of Red Bull.

Red Bull bevat drie keer zoveel cafeïne (30mg) als Cola (10mg). Maar gewone filter koffie bevat ruim twee keer zoveel cafeïne (70mg) als Red Bull. Espresso koffie bevat 130mg cafeïne. In Red Bull zit evenveel cafeïne als in gewone (zwarte) thee (30mg). En groene thee bevat 50% meer cafeïne (15mg) dan cola. Pure chocolade bevat minder cafeïne dan Red Bull en vier keer zoveel cafeïne als cola.

Suiker is slechter voor je gezondheid dan cafeïne. Wat dat betreft maakt het niet uit wat je drinkt, cola of Red Bull. Daarnaast zijn er nog andere stoffen aanwezig in deze drankjes. In Red Bull zit taurine, een lichaamseigen stof en enkele B vitaminen. Met name mensen die geen of weinig vlees eten kunnen hier baat bij hebben. In Cola zitten enkele hulpstoffen waarvan bekend is dat ze kankerverwekkend kunnen zijn. Red Bull heeft dit niet.

Red Bull geeft je door de combinatie met de hoeveelheid cafeïne, suiker en taurine meer energie en je zal daardoor ook actiever worden. Cola geeft nauwelijks energie of je moet er drie keer zoveel van drinken maar dan krijg je ook drie keer zoveel suiker binnen, en meer potentieel kankerverwekkkende stoffen. Cola bevat geen vitaminen.

Mijn conclusie is dat Red Bull het minst slecht voor je is, of zelfs gezonder is te noemen door de aanwezigheid van noodzakelijke vitaminen en de afwezigheid van slechte hulpstoffen zoals in cola. Red Bull geeft je meer energie om vet te verbranden, en cola geeft (mij althans) vooral dorst. Over het algemeen drinkt iemand cola in grotere hoeveelheden dan Red Bull.
Deze bewering is niet correct: Pure chocolade bevat minder cafeïne dan Red Bull en vier keer zoveel cafeïne als cola. Het moet zijn: Pure chocolade bevat 25% meer cafeïne dan Red Bull en vier keer zoveel cafeïne als cola.
Toegevoegd op 19 juni 2018 12:09: tekst
Plaatje bij antwoord