hoe vind ik de botteldatum op een fles metaxa (300cl)?

Ik heb ongeveer 3 a 4 jaar geleden een fles metaxa 5 (ster) van 300 cl gekregen. De gene die hem mij gaf had deze fles al ongeveer 10 jaar, maar vond het zonde om er van te drinken.

Nu ben ik benieuwd of ik de botteldatum kan herleiden om te zien of deze fles echt zo oud is. En daarmee de waarde van fles kan bepalen.

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
in: Dranken
3.4K

Antwoorden (1)

Gedistilleerde alcoholische dranken met meer dan ongeveer 20% alcohol kunnen eigenlijk niet meer rijpen eenmaal gebotteld, en is het dus niet interessant hoe oud ze zijn. Dat komt omdat met meer dan 20% alcohol eventueel aanwezige gisten in de drank dood gaan.
In een vat vol met gedistilleerde drank zijn de gisten ook dood, maar er vindt interactie tussen het hout en de drank, en dat zorgt voor extra aroma's en smaken. Na het bottelen is de interactie met het glas nihil, en eigenlijk blijft de drank heel erg lang stabiel.

Alcoholische dranken hoeven geen houdbaarheidsdatum te dragen, dus dat maakt het meteen lastig om de oudheid van een fles te bepalen, zeker in het geval van likeuren.
Wat wél verplicht is, is een traceringscode op de fles, en in de flessen van Metaxa moet je dan zoeken naar een code die ergens op de nek van de fles staat gedrukt, en uit de letter "L" (van 'lot') en 5 cijfers bestaat. De eerste 2 cijfers verwijzen naar het jaar waarop de fles afgevuld werd.

Zie in de link een paar voorbeelden (tekst in Tsjechisch, maar het gaat om de foto's)
Het kan ook zo zijn dat de letters uitgewist zijn, dan heb je pech, maar zoals gezegd, een oude fles is niets meer waard dan een nieuwe... tenzij het om een héééle oude gaat met b.v. een oud en bijzonder etiket of iets dergelijks.