Waarom zit er op sommige wijnflessen en schroefdop,en geen kurk?

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
in: Dranken
3.9K

Het beste antwoord

Een belangrijke reden waarom tegenwoordig steeds meer mensen een fles wijn met een schroefdop willen is dat wijn die met natuurkurk afgesloten wordt altijd onderhevig is aan de inwerking van oxidatie (zuurstof). De kans op bacteriële infecties is bij wijnen met een schroefdop kleiner.

Bij het gebruik van schroefdoppen worden de risico’s tot een minimum teruggebracht. Anders dan kurken garanderen schroefdoppen exact dezelfde conditie voor iedere afzonderlijke fles. Met name witte wijnen, die het van zuiverheid en aromatische finesse moeten hebben, slaan goed aan bij de schroefdop. Maar ook rode wijnen varen wel bij het verdwenen risico op kurkinfectie.

Nog een belangrijk voordeel van de schroefdop is het openen van de wijnfles. Er is geen wijnopener of iets dergelijks meer voor nodig om dit te bewerkstelligen.
Amadea
8 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Bedankt,is duidelijk.
vr.gr. Kees.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Het eerste antwoord was heel goed. Ik wil niet een beter antwoord geven, alleen een aanvulling hierop. Er is nog steeds discussie over de zin en onzin van kurk of schroefdop. Dat de natuurkurk kans heeft op bederf door TCA bacterie ( zie eerste antwoord) is een feit. Daar tegenover staat dat de schroefdop geen lucht doorlaat waardoor echte kwaliteitswijnen weer moeilijker kunnen ademen en dus minder mooi kunnen ouderen. Voor de kort houdbare ( dwz 2 tot 4 jaar ) is de schroefdop dus een prima alternatief, naast eventueel een plastic kurk of zelfs glazen dop.
De productie van een schroefdop blijkt weer meer belastend te zijn voor het milieu.
Maar... het is ook nog iets van traditie... een mooie fles met een kurk ziet er hoe dan ook chiquer dan een fles met een schroefdop. Want hoe goed hij ook moge smaken... het lijkt nog altijd op een eenvoudige supermarkt wijn.. De plop van een kruk die je uit de fles trekt klinkt beter dan het gekraak van een schroefdop. En wat uiteindelijk het beste is... de tijd zal het leren.