Zit erin whiskysaus whisky?

We hebben een pizza met whiskysaus gegeten zit hier alcohol in?

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
in: Dranken
1.5K
Amadea
8 jaar geleden
Anders zou het geen whiskysaus mogen heten. Maar door verhitting verdampt alcohol, dus het zal wel meevallen.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
@Amadea
"Anders zou het geen whiskysaus mogen heten." Want? In bierworst zit ook geen bier. Is Whiskysaus een beschermde term? Ik ga er eens een vraag over stellen, want dit is wel een leuke. Er zijn wel producten waarvan gesteld is dat als je je product zo noemt er bepaalde ingrediënten in moeten zitten. Of dat ze uit een bepaald gebied moeten komen. Nog interessanter, als jij gelijk hebt, welke minimaal percentage van een stof moet ergens inzitten mag het zo heten.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
http://www.goeievraag.nl/maatschappij/wetgeving/vraag/560147/product-noemen-ingredient-ingredient-deel
Amadea
8 jaar geleden
Bierworst is van de categorie borrelnootjes. Zo genoemd omdat men het bedoelt als versnapering bij het drankje.
Whiskysaus heet zo omdat er whisky in zit. Vergelijkbaar met tomatensaus, roomsaus, knoflooksaus.
Maar de Nederlandse taal heeft allerlei geintjes, waardoor dit weer niet van toepassing is op zigeunersaus en slasaus. Het ene is een fantasienaam en het andere heet zo omdat het bedoeld is om te gebruiken bij die groente.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Vanille is een topper voor duidelijkheid.
over het algemeen zit er alleen vanille in als er bourbon bij staat en anders is de smaakstof synthetische vanilline 2 x vanille roomijs de tweede met echte vanille is goedkoper AH BASIC Roomijs vanille
1,69euro/l
IJs met va­nil­le­smaak.
In­gre­di­ën­ten: wa­ter, ma­ge­re melk (LAC­TOSE, MEL­KEIWIT), lac­to­se (LAC­TOSE, MEL­KEIWIT), melk­ei­wit (LAC­TOSE, MEL­KEIWIT). AH BASIC Vanille bourbon ijs
1,59euro/l/l
Va­nil­le room­ijs. Va­nil­le room­ijs.
In­gre­di­ën­ten: wa­ter, 32% room (LAC­TOSE, MEL­KEIWIT), glu­co­se-fruc­to­se­stroop, sui­ker, vol­le melk­poe­der (LAC­TOSE, MEL­KEIWIT), 0,4% na­tuur­lijk Bour­bon va­nil­le-aro­ma, emul­ga­tor (E471), sta­bi­li­sa­tor (jo­han­nes­brood­pit­meel, gu­ar­pit­meel), 0,1% ge­ëx­tra­heer­de va­nil­lestokjes, zout, kleur­stof (ca­ro­teen) bron: http://www.ah.nl/producten/diepvries/ijs

Antwoorden (3)

Ik vond diverse recepten voor whiskysaus en bij allemaal stond het ingrediënt whisky op de lijst. Bij die pizza zal je dus wel een erg kleine hoeveelheid alcohol binnen gekregen hebben.
fremar
8 jaar geleden
In de kant en klare whisky saus kan zowel whisky (enkele procenten) als whisky aroma oid zitten.
Je zult het moeten navragen waar je pizza hebt gegeten.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Op het moment dat een pizza zo verkocht kan worden met als ingrediënt whiskysaus mag je er van uitgaan dat deze alcoholvrij is.
Op het moment dat de whisky in de saus de oven in gaat tijdens het bakken van de pizza verdampt de alcohol en blijft er alcoholvrije whisky over, die enkel nog voor zijn smaak aanwezig is.