Wat is het verschil tussen merkmelk en huismerkmelk?

Is er (behalve de prijs) verschil in merk melk (bv Campina/Melkunie) of huismerk melk?
Volgens de verpakking zit er in beide koemelk en lactose, verder kan ik geen verschillen ontdekken. Betaal je echt alleen extra voor de merknaam?

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
in: Dranken
4K

Antwoorden (2)

In de praktijk is er weinig of geen verschil tussen merkartikelen en huismerkartikelen. Zogenoemde A merken hebben een grote naamsbekendheid, een goede reputatie en meestal een hogere prijs. Huismerkartikelen onderscheiden zich qua samenstelling vrijwel niet van A merken en zijn soms zelfs precies gelijk. Dat ondervond ik toen ik stage liep in een fabriek waar blikken A merk uit dezelfde tank werden gevuld als (goedkopere) blikken huismerk. Toen ik vroeg of dat geen bedrog was zei men: nee, de consument heeft toch de vrije keus?
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Tegenwoordig is de kwaliteit van huismerken vrijwel hetzelfde als die van de échte A-merken. Het A-merk is wel het bedrijf dat het produkt ontwikkeld heeft en door innovatie vaak op de markt heeft gezet. Dit heeft uiteraard veel geld gekost...niet alleen de ontwikkeling, maar ook de reclamecampagnes om de consument ermee in contact te brengen. Mede daarom heeft het ook een hogere prijs dan de thuismerken.

Een A-merk heeft dus een zekere reputatie verworven op de markt en is eigenlijk daardoor verplicht om een goede kwaliteit te leveren en de consument vertrouwt daarop. Ze gebruiken daarom toch vaak net iets betere ingrdiënten of iets meer ervan. De consument is, zeker als het pas op de markt gekomen is, al bekend met deze smaak geworden en zal bij veel producten dan toch een verschil proeven met de echte smaak die ze gewend zijn. Ik merk het vooral bij iets als pindakaas, die niet van Calvé is of bij chocomel.....die van Nutricia is onnavolgbaar door welk thuismerk dan ook. Dit is natuurlijk net hoe jouw smaak is. Een ander kan het huismerk weer wel lekkerder vinden. Dit betekent dus dat er een ander recept voor wordt gebruikt. Ze moeten echter wel aan dezelfde eisen voldoen.

De verschillen zijn wel langzaamaan minder geworden en de kwaliteit is nagenoeg vaak hetzelfde. Soms wordt een huismerk zelfs in de fabriek gemaakt waar ook de A-merken gemaakt worden. Er wordt dan alleen een ander etiket op geplakt of andere verpakking gebruikt. Het is bijv. al langer bekend dat de AH huismerkmelk en meerdere zuivelproducten allemaal uit de Campinafabriek afkomstig zijn. Bij iets als melk, zal je niet zo snel verschil proeven met het A-merk, maar dit is wel eerder het geval bij andere smaken waar een andere receptuur voor gebruikt wordt.

Zo maakt Douwe Egberts bijv. ook koffie voor de Aldi. Dit is wel in een andere verpakking en volgens een andere receptuur. Bij iets als koffie proef je wel direct verschil en soms vindt men die juist wel lekkerder.
amc