Awisselend tref ik de termen glucose-fructosestroop en fructosestroop aan. Wat is het verschil hier tussen en zijn beiden ongezond?

Ik vraag me af of hetzelfde is of dat er een wezenlijk verschil in is, gerelateerd aan of het ongezond is en waarom.

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
in: Dranken
Ritsuka
8 jaar geleden
Teveel producten eten waar het aan toegevoegd is is niet zo gezond, omdat het meestal in koekjes enzo zit.
Erna55
8 jaar geleden
@gast181806 .. en zijn beide ongezond ? Goed dat je dat vraagt.
Op internet gaan veel verhalen over het ongezond zijn van suiker.
Lothar Himeise zegt dat suiker de veroorzaker van kanker is.
De "theorie" waar hij naar verwijst is een van de vele "alternatieve" verhalen die echter op niets gebaseerd zijn. Alleszins niet op enige wetenschappelijke bewijzen. De man die de theorie verspreidt, is geen arts en heeft geen wetenschappelijke opleiding, en is is een van de zovele kwakzalvers die goedgelovige en vaak wanhopige mensen probeert te misbruiken. Het verhaal dat hij verkondigt, steunt nergens op:
- kankercellen, of de meeste cellen waaruit ze ontstaan, stapelen helemaal geen suiker op, ze nemen suikers op uit het bloed en verbranden het of zetten het om in andere stoffen; in cellen zit helemaal geen "opgesloten" suiker - er is geen verband tussen overmatig suikergebruik en kanker
- kanker is helemaal geen poging van het lichaam om van suiker af te raken, maar wel het gevolg van fouten die zich in het DNA van sommige cellen opstapelen wanneer ze delen
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Dat te veel suiker kanker veroorzaakt daar valt inderdaad over te twisten, zelf vind ik het ook wat vergezocht. Echter suiker heeft verder natuurlijk wel veel nadelige gevolgen, bijvoorbeeld dat het voor hoge pieken en dalen in de bloedsuikerspiegel zorgt. Ik ben er zelf van overtuigd dat suikervrij eten het gezondst is. (Afgezien van natuurlijke suikers die al aanwezig zijn in fruit bijvoorbeeld). Niet dat ik zelf suikervrij eet hoor, ik hou te veel van ijsjes en zo.

Antwoorden (1)

Glucose en fructose zijn beide enkelvoudige suikers (monosacchariden).
Ze verschillen een klein beetje in structuur.
Ze zijn beide zéér gezond, maar uiteraard met mate, zoals voor alles geldt.
Je hersenen zijn voor hun energie uitsluitend aangewezen op glucose.
De term stroop betekent alleen dat het een geconcentreerde (dus stroperige) oplossing is in water.
8 jaar geleden
tinus1969
8 jaar geleden
@Reddie:
Helaas twee wezenlijke fouten, die wel veelgemaakt worden, maar daarom nog steeds wel fout zijn;
-Hersenen zijn niet uitsluitend aangewezen op glucose. Integendeel, hersenen doen het uitstekend op zogenaamde ketonen.
-Er is een belangrijke biochemisch verschil tussen glucose en fructose. Fructose wordt namelijk veel slechter door de darmen opgenomen (fructose-intolerantie komt veel voor); en fructose wordt primair door de lever verteerd en kan niet door andere cellen worden opgeslagen/verbruikt. Of suiker gezond is, laat ik dan nog maar even in het midden: de WHO vindt het iig verstandig om suikerconsumptie drastisch te beperken (tot 5% van het totale aantal calorieën).