Is water van de kraan onbeperkt houdbaar in lege spaflessen of niet , en zoniet, hoelang dan wel?

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
in: Dranken
crispy
8 jaar geleden
http://www.vitens.nl/vragen/Paginas/Waterkwaliteit-Hoelang-kan-ik-(kraan-)water-bewaren.aspx

Het beste antwoord

Nee, dit is niet onbeperkt houdbaar, want het is geen steriel water en geen steriele fles.
Er kan altijd een bacterie ergens inzitten, die gaat uiteindelijk groeien in het water.
Hoe lang je water houdbaar is ligt aan de schoonheid van de fles, dop en het kraanwater, en de omstandigheden waaronder je het bewaard (licht/donker, warm/koud etc).
Langer dan een paar dagen zou ik niet doen.

Toegevoegd na 56 minuten:
Extra opmerkng van Cryofiel uit reacties: je kunt ook algen in je flesje water krijgen.
Ritsuka
8 jaar geleden
Cryofiel
8 jaar geleden
Klopt. Ik heb wel eens algen (geen bacteriën dus, maar goed) aangetroffen in een flesje water dat ik te lang had laten staan.
Ritsuka
8 jaar geleden
Toegevoegd aan antwoord
crispy
8 jaar geleden
2-3 dagen is wat Vitens ook opgeeft.
http://www.vitens.nl/vragen/Paginas/Waterkwaliteit-Hoelang-kan-ik-(kraan-)water-bewaren.aspx
Reddie
8 jaar geleden
Als je kraanwater in een schone fles doet, zitten er geen bacterien in. En als er toevalleg een enkele bacterie in zit kan die niet groeien, en zich dus niet vermenigvuldigen, omdat er geen energiestoffen, geen fosfor en geen stikstofverbindingen in zitten. Die gaat dus dood.
Iets anders is het als je met een mond vol koekkruimels een slok uit die fles drinkt. Dan introduceer je zowel bacterieën als voedsel.