Kan ik van koffiemelk weer gewone melk maken door hier enkel water aan toe te voegen?

Vaak is de melk op maar de koffiemelk niet. Kan ik hier dan een bepaalde hoeveelheid water aan toevoegen om "normale" melk ervan te maken? Aangezien koffiemelk bij mijn weten gewone melk is maar dan met een heel stuk minder water.
Zo ja hoeveel water moet ik er dan aan toevoegen?

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
in: Dranken
23.2K

Het beste antwoord

In sommige gevallen gaat dat prima, de basis van kofiemelk is immers melk. In een saus bijv. waar melk voor gevraagd is, zal het niet eens zo'n groot smaakverschil uitmaken. Het is mij wel eens overkomen dat ik alles klaar had staan om lasagne te maaken en ontdekte dat de melk opgemaakt was. Mijn houdbare melk die ik meestal in voorraad heb, was ook op en toen heb ik water genomen waar ik koffiemelk aan toegevoegd heb. Met gewoon water had het ook gekund, maar dan mis je toch het romige van de saus. Ik nam de verhouding 30 koffiemelk op 70 water en dat ging prima.
Zou je het alleen als drank willen gebruken, dan lijkt het me echt niet lekker en ook niet op de smaak van melk lijken.

Tip; in de Jumbo, C1000 en AH zijn vaak pakken 'Elk' te koop.Ik weet niet of er verder supers zijn die ze in het assortiment hebben, maar het is uiteraard mogelijk. Het is melkpoeder waar je door er water aan toe te voegen, gewone melk mee krijgt. Deze is heel lang houdbaar en smaakt prima als melk. Het is geen babymelkpoeder en staat meestal in het schap met de houdbare melkprodukten. Altijd handig om in voorraad te hebben!
amc
8 jaar geleden
Amadea
8 jaar geleden
Nah, gewone melk wil ik dat niet noemen, Elk met water. Eigenlijk kan je dat alleen op dezelfde manier als verdunde koffiemelk gebruiken. Een beter advies is altijd een pak houdbare melk in de bewaarkast hebben staan. Dat smaakt ook anders dan verse melk, maar is toch lekker om puur te drinken.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Klinkt goed @amc, maar net als @Amadea, kan ik Elk met water geen "gewone" melk noemen. Na 'alle' merken geprobeerd te hebben heb ik altijd een pak magere melk in huis [zowel de volle als de halfvolle versie hadden een sterke bijsmaak]. Deze smaakt inderdaad iets anders, maar goed gekoeld valt het reuze mee, al is het niet de melk die wij gewone verse melk noemen. Deze melk gebruik ik toevallig in de koffie, maar ook om chocolademelk te maken.
amc
8 jaar geleden
Uiteraard is 'Elk' met water vermengd toch anders dan gewone melk, maar het smaakt beter dan koffiemelk en smaakt meer naar de melk die we gewend zijn. Dat is echter mijn mening natuurlijk (^-^).
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Ik persoonlijk vind wel dat houdbare melk beter smaakt dan verse melk op de één of andere manier. (maar dat is uiteraard persoonlijk)
Maar ik zou dus ook met enkel koffiemelk poeder "gewone" melk moeten kunnen maken?
Is er in dat geval een formule/som beschikbaar berekend vanuit de hoeveelheid DS (droge stof) beschikbaar om altijd op de juiste verhouding uit te komen voor bijv. halfvolle melk?
Los van dingen zoals aangebrande suikers, en persoonlijke smaken...
Amadea
8 jaar geleden
Als je met koffiemelkpoeder zoiets als Completa bedoelt, dan is het antwoord nee. Daar zit niets in dat met melk te maken heeft. Dan moet je dus wél Elk hebben. Daarvan gebruik je drie eetlepels om één glas magere melk te maken.
amc
8 jaar geleden
Er is wel degelijk verschil tussen melkpoeder en koffiemelkpoeder (ook wel creamer genoemd) In melkpoeder zit gedroogde melk, maar koffiecreamer heeft niets met melk te maken. Dit bestaat uit glucosestroop en plantaardigvet afkomstig van kokosnoten of de oliepalm. Olie bindt zoals je weet niet met eenvloeistof als koffie en daarom zijn er nog emulgatoren en stabilisatoren aan toegevoegd.
Melkpoeder als"Elk" is in feite melk waaraan het water is onttrokken zodat alleen de droge stof overblijft.
Koffiemelkpoeder waar dus helemaal geen melk inzit, daar kan je dus nooit melk van maken, Daarvoor is dan ook geen enkel recept of verhouding gemaakt.

Andere antwoorden (1)

Helemaal lukken zal het niet, want bij het onttrekken van water aan koffiemelk bruinen de aanwezige melksuikers enigszins aan wat de smaak beïnvloedt. Maar als je hieraan voorbij gaat kan je koffiemelk inderdaad aanlengen tot gewone melk door een eenvoudig water aan toe te voegen. Volle koffiemelk moet minimaal 25 % droge stof bevatten, halfvolle 20 %. Gewone melk bevat ruim 13 % droge stof. Van volle koffiemelk maak je dus gewone melk door per liter koffiemelk 70 tot 120 cc water toe te voegen.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Reddie
8 jaar geleden
Mooi uitgezocht. Maar volgens moet je dan 70 tot 120 centiliter water toevoegen. ofwel 0.70 tot 1.20 liter.
Een cc is een cm^3, ofwel een milliliter.
Antoni
8 jaar geleden
@Reddie, met de Alt Gr-toets en de 3 kan je eenvoudig ³ schrijven.